SvD-trio gör ny podd – går på djupet i svensk inrikespolitik
”Politiken med Annie Reuterskiöld, Maggie Strömberg & Torbjörn Nilsson” som nu lanseras ska berätta om, men också analysera, den omvälvande tid svensk inrikespolitik just nu är inne i.
– Den vanligaste frågan jag får, både från läsare och mediebranschen, sedan Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson började på SvD tidigare i vår har varit när de startar en podd. Det är jättekul att vi redan nu kan dra igång, säger Tobias Brandel, nyhetschef för politikgruppen på Svenska Dagbladet.
Ambitionen är att lyssnaren ska ligga steget före i svensk inrikespolitik. De tre programledarna kommer också ibland att gästas av andra medarbetare på SvD:s politikredaktion. Det blir framförallt spaningar om svensk politik och svenska politiker, viskningar från riksdagens korridorer, anekdoter från fältet, djupdykningar i politisk historia, framtidsspaningar och analyser om både sakpolitik och det politiska läget.
Veckans största politiska händelser avhandlas i en initierad men lättsam ton under en halvtimme.
– Man får höra om det som händer i partierna, det de kanske inte själva vill skryta med på presskonferenser och på sina instragramkonton, som vi får reda på genom våra källkontakter. Här får man allt bonusmaterial. Och att man med hjälp av oss kan läsa av det politiska läget: Varför partier och folkvalda agerar som de gör, säger Maggie Strömberg.
I premiäravsnittet avhandlas vad det egentligen var för besked som Jimmie Åkesson kom med i andrakammarsalen under överinseende av en hel liten armé av kostymklädda pressekreterare i munskydd. Torbjörn Nilsson berättar varför alla är så rädda för Magdalena Andersson och Annie Reuterskiöld tar upp ett danskt hygge.
De tre programledarna är alla pionjärer i den svenska poddvärlden. Annie Reuterskiöld och Maggie Strömberg var tidigare mångåriga medverkande i Sveriges Radios “Det politiska spelet”, och Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson var med och startade Expressens “Verkställande utskottet”.
– Den nya politikpodden är ett led i satsningen att erbjuda Sveriges bästa politikbevakning, men också en viktig del i vår poddstrategi. Vi vet att poddar är viktiga för vår målgrupp och att de leder till att fler upptäcker vår journalistik, säger chefredaktör Anna Careborg.
Tidigare i år lanserades den dagliga nyhetspodden Dagens story och sedan ett par år tillbaka producerar SvD Ledare podden ”Ledarredaktionen”, också den på daglig basis.
”Politiken med Annie Reuterskiöld, Maggie Strömberg & Torbjörn Nilsson” kommer en gång i veckan.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tobias Brandel, chef för SvD:s politikgrupp. Telefon: 08-13 51 07 E-post: tobias.brandel@svd.se
Maggie Strömberg, reporter. Telefon: 073 806 33 68. E-post: maggie.stromberg@svd.se
Första avsnittet av finns på Spotify, Acast, Podcaster (Itunes) och på svd.se och i SvD:s nyhetsapp.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande
Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum