SvD-trio gör ny podd – går på djupet i svensk inrikespolitik

Svenska Dagbladet lanserar nu ännu en podcast till läsarna för att öka engagemanget och erbjuda en journalistik som svarar just mot deras behov. Den här gången handlar det om en initierad podd om svensk inrikespolitik. Den leds av SvD:s namnkunniga trio, Annie Reuterskiöld, Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson.
”Politiken med Annie Reuterskiöld, Maggie Strömberg & Torbjörn Nilsson”, en ny podd från Svenska Dagbladet.

”Politiken med Annie Reuterskiöld, Maggie Strömberg & Torbjörn Nilsson” som nu lanseras ska berätta om, men också analysera, den omvälvande tid svensk inrikespolitik just nu är inne i.

– Den vanligaste frågan jag får, både från läsare och mediebranschen, sedan Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson började på SvD tidigare i vår har varit när de startar en podd. Det är jättekul att vi redan nu kan dra igång, säger Tobias Brandel, nyhetschef för politikgruppen på Svenska Dagbladet.

Ambitionen är att lyssnaren ska ligga steget före i svensk inrikespolitik. De tre programledarna kommer också ibland att gästas av andra medarbetare på SvD:s politikredaktion. Det blir framförallt spaningar om svensk politik och svenska politiker, viskningar från riksdagens korridorer, anekdoter från fältet, djupdykningar i politisk historia, framtidsspaningar och analyser om både sakpolitik och det politiska läget.

Veckans största politiska händelser avhandlas i en initierad men lättsam ton under en halvtimme.

– Man får höra om det som händer i partierna, det de kanske inte själva vill skryta med på presskonferenser och på sina instragramkonton, som vi får reda på genom våra källkontakter. Här får man allt bonusmaterial. Och att man med hjälp av oss kan läsa av det politiska läget: Varför partier och folkvalda agerar som de gör, säger Maggie Strömberg.

I premiäravsnittet avhandlas vad det egentligen var för besked som Jimmie Åkesson kom med i andrakammarsalen under överinseende av en hel liten armé av kostymklädda pressekreterare i munskydd. Torbjörn Nilsson berättar varför alla är så rädda för Magdalena Andersson och Annie Reuterskiöld tar upp ett danskt hygge.

De tre programledarna är alla pionjärer i den svenska poddvärlden. Annie Reuterskiöld och Maggie Strömberg var tidigare mångåriga medverkande i Sveriges Radios “Det politiska spelet”, och Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson var med och startade Expressens “Verkställande utskottet”.

– Den nya politikpodden är ett led i satsningen att erbjuda Sveriges bästa politikbevakning, men också en viktig del i vår poddstrategi. Vi vet att poddar är viktiga för vår målgrupp och att de leder till att fler upptäcker vår journalistik, säger chefredaktör Anna Careborg.

Tidigare i år lanserades den dagliga nyhetspodden Dagens story och sedan ett par år tillbaka producerar SvD Ledare podden ”Ledarredaktionen”, också den på daglig basis.

”Politiken med Annie Reuterskiöld, Maggie Strömberg & Torbjörn Nilsson” kommer en gång i veckan.

Tobias Brandel, chef för SvD:s politikgrupp. Telefon: 08-13 51 07 E-post: tobias.brandel@svd.se
Maggie Strömberg, reporter. Telefon: 073 806 33 68. E-post: maggie.stromberg@svd.se

Första avsnittet av finns på Spotify, Acast, Podcaster (Itunes) och på svd.se och i SvD:s nyhetsapp.

Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande

Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.