SvD värvar Toca Boca-grundaren Björn Jeffery

Svenska Dagbladet värvar Toca Boca-grundaren Björn Jeffery till näringslivsredaktionen. ”Han kommer med sina analyser ge SvD:s läsare nya perspektiv och en unik insyn i hur det nya näringslivet tänker och fungerar”, säger SvD Näringslivs chef Daniel Kederstedt.

Toca Boca-grundaren Björn Jeffery blir ny medarbetare på SvD Näringsliv där han ska skriva analyser om det nya näringsliv vi nu ser växa sig allt starkare. Värvningen är ett led i den omfattande förändringsprocess Svenska Dagbladet genomgår för att fullt ut svara mot de krav som ställs på en modern tidning online. Foto: Lars Dareberg

För ett år sedan startade Svenska Dagbladet ett omfattande förändringsarbete med målet att inom tre år nå en ny position. Det handlar bland annat om att stärka relationen till läsarna och bättre svara mot behov och krav de ställer på en modern tidning online.

Värvningen av Björn Jeffery som fristående analytiker är en del i den förändringsprocessen. SvD Näringsliv går nu mot att  rikta ett allt större fokus mot de aktörer och människor som utmanar och förändrar både näringsliv och samhälle.

– Jag ser fram emot att bidra med analys och perspektiv kring vår tids viktigaste företag – techbolagen. Efter att ha bott i Silicon Valley under de senaste åtta åren har jag skaffat mig både egna erfarenheter och observerat hur de påverkar både sin närmiljö och resten av världen, säger Björn Jeffery.

Björn Jefferys unika kompetens kommer nu SvD:s läsare till del.

– Björn kommer att tillföra fler perspektiv i vår journalistik när det handlar om den nya makten – hur de bolag och tjänster som vi verkligen använder oss av i vår vardag resonerar och agerar, säger SvD Näringslivs chef Daniel Kederstedt.

Björn Jeffery har en imponerande bakgrund från det näringsliv han nu får i uppdrag att berätta om för Svenska Dagbladets läsare. Han var bland annat vd för spelbolaget Toca Boca, och tillbringade åtta år i Silicon Valley. Idag jobbar han som strategisk rådgivare och sitter i styrelsen för podcastföretaget Acast och det finska spelföretaget Rovio – bolaget bakom Angry Birds. Han har även en tidigare bakgrund på Sydsvenskan och SVT.

– SvD Näringslivs satsning på en förnyande ekonomijournalistik är uppfriskande och angelägen. Många miljoner svenskar använder techbolagens produkter varje dag, men de är i det närmaste osynliga i affärspressen, säger Björn Jeffery.

Björn Jefferys första analys publiceras tisdag 27 oktober 2020 på SvD.se

Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. E-post: daniel.kederstedt@svd.se
Björn Jeffery. Tel: 0705661946. E-post: bjornjeffery@gmail.com

Schibsted lanserar kontextuell annonsprodukt – matchar annonsörens budskap med redaktionellt innehåll25.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Schibsted har länge arbetat med machine learning och kontextuell analys inom flera områden i sin medieplattform. Nu tar man nästa steg och lanserar den kontextuella annonsprodukten Keyword Matching som tagits fram genom egenutvecklad teknologi. “Detta är en unik möjlighet för våra annonsörer att nyttja Schibsteds redaktionella kontext för att bli ännu mer relevanta för sin målgrupp”, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services.