SvD värvar Toca Boca-grundaren Björn Jeffery
För ett år sedan startade Svenska Dagbladet ett omfattande förändringsarbete med målet att inom tre år nå en ny position. Det handlar bland annat om att stärka relationen till läsarna och bättre svara mot behov och krav de ställer på en modern tidning online.
Värvningen av Björn Jeffery som fristående analytiker är en del i den förändringsprocessen. SvD Näringsliv går nu mot att rikta ett allt större fokus mot de aktörer och människor som utmanar och förändrar både näringsliv och samhälle.
– Jag ser fram emot att bidra med analys och perspektiv kring vår tids viktigaste företag – techbolagen. Efter att ha bott i Silicon Valley under de senaste åtta åren har jag skaffat mig både egna erfarenheter och observerat hur de påverkar både sin närmiljö och resten av världen, säger Björn Jeffery.
Björn Jefferys unika kompetens kommer nu SvD:s läsare till del.
– Björn kommer att tillföra fler perspektiv i vår journalistik när det handlar om den nya makten – hur de bolag och tjänster som vi verkligen använder oss av i vår vardag resonerar och agerar, säger SvD Näringslivs chef Daniel Kederstedt.
Björn Jeffery har en imponerande bakgrund från det näringsliv han nu får i uppdrag att berätta om för Svenska Dagbladets läsare. Han var bland annat vd för spelbolaget Toca Boca, och tillbringade åtta år i Silicon Valley. Idag jobbar han som strategisk rådgivare och sitter i styrelsen för podcastföretaget Acast och det finska spelföretaget Rovio – bolaget bakom Angry Birds. Han har även en tidigare bakgrund på Sydsvenskan och SVT.
– SvD Näringslivs satsning på en förnyande ekonomijournalistik är uppfriskande och angelägen. Många miljoner svenskar använder techbolagens produkter varje dag, men de är i det närmaste osynliga i affärspressen, säger Björn Jeffery.
Björn Jefferys första analys publiceras tisdag 27 oktober 2020 på SvD.se
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. E-post: daniel.kederstedt@svd.se
Björn Jeffery. Tel: 0705661946. E-post: bjornjeffery@gmail.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum