Svea EkonomiSvea Ekonomi

Svea Ekonomi och Specter satsar på friktionsfri lösning för e-handlare

Att dagens e-handelsbolag ser enkelhet som viktigt när de väljer både betallösning, e-handelsplattform och affärssystem är ingen hemlighet. Därför ligger fokus på smidighet när Svea Ekonomi och Specter startar sitt nya samarbete.

Mattias Bratt, VD, Specter och Torbjörn Malmqvist, Partner Manager, Svea Ekonomi

Tillsammans har Specter och Svea Ekonomi påbörjat framtagandet av en ny koppling där första delen lanseras nu. Syftet med den nya integrationen är att förenkla och ta bort friktion för e-handlarna och låta dem sköta all administration, betalningar och logistik i ett och samma flöde direkt i Specters molnbaserade affärssystem.

- Utvecklingen inom e-handeln går snabbt framåt, allt fler konsumenter och företag väljer att e-handla framför att gå till fysiska butiker. Detta gör att e-handeln är en av de branscher idag där vi som leverantörer måste vara absolut mest snabbfotade för de behov som e-butikerna har. Målet med samarbetet vi har med Specter är att låta e-butiken jobba i samma system hela tiden i all administration av försäljningen från e-butiken. Detta gör att de kan lägga tiden på exempelvis tillväxt istället för administration, säger Torbjörn Malmqvist, Partner Manager på Svea Ekonomi.

För Specter kändes Svea Ekonomi som en självklar partner.

- Vi är väldigt glada över detta samarbete där vi tillsammans med Svea Ekonomi kan effektivisera för e-handlare. Vi kan nu hjälpa ännu fler att växa utan växtvärken som kommer med krånglig administration. Lösningen ger ett effektivt flöde som sparar tid och låter verksamheten fokusera på att erbjuda sina kunder en smidig köpupplevelse, säger Mattias Bratt, VD på Specter.

Den slutgiltiga versionen av kopplingen mellan Specters affärssystem och Svea Ekonomis betallösningar väntas vara klar efter sommaren.

Om Specter
Specter effektiviserar vardagen för över tusen företag inom e-handel, retail och B2B med sitt molnbaserade affärssystem. Integrationer finns till marknadens populäraste e-handelsplattformar, betalleverantörer och logistiklösningar. Läs mer på www.specter.se

Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea Ekonomi växt till ett företag med över 2000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea Ekonomi på svea.com.​

Torbjörn Malmqvist, Partner Manager, Svea Ekonomi:
torbjorn.malmqvist@sveaekonomi.se

Mattias Bratt, VD, Specter:
mattias.bratt@specter.se

Om Svea Ekonomi

Black Friday slår nytt rekord men Black Month är framtiden27.11.2021 08:14:19 CET | Pressmeddelande

Black Friday slår nya rekord medan Black Week – och framförallt Black Month – har en ännu starkare tillväxt. Det konstateras när Prisjakt och Svea Ekonomi summerar Sveriges största shoppinghögtid. Enligt Svea Ekonomi ökade e-handelsförsäljningen under gårdagens Black Friday med 4,1 procent, medan Black Week och Black Month hittills haft en tillväxt på 8,1 % respektive 13,2 % procent. Positivt för konsumenter är att fredagen fortsatt är den billigaste på året: Prisjakts statistik visar att rabatterna i genomsnitt var 21 procent.

Young E-business of the Year 2021: Nu startar årets entreprenörstävling4.10.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Sverige framställs ofta som ett föregångsland för unga digitala entreprenörer och antalet webbutiker ökar för varje dag som går. För att uppmuntra unga att starta företag har Svea Ekonomi och Payson instiftat det årliga priset ”Young E-business of the Year”. I år startar tävlingen den 6 oktober. Ungdomar mellan 15 och 25 år har då möjlighet att presentera sina e-handelsidéer för chansen att vinna 10 000 kronor.

Snåla och slösaktiga: Pengar är en anledning till avslutad vänskap5.8.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Är du snål-Ove i kompisgänget? Då riskerar du att förlora en vänskap. Närmare var tionde person har någon gång avslutat en relation med en vän av ekonomiska skäl. Vanligaste anledningen uppges vara att vännen varit för snål. I kärleksrelationer tycks dock inte privatekonomin vara en lika vanlig källa till uppbrott. Endast två procent uppger att de avslutat en romantisk relation av ekonomiska skäl.