Svea Solar skalar upp och bygger Sveriges två största solparker

Svea Solar har byggt ett 20-tal solparker runt om i Sverige. Efter vårens stora investeringsrunda utvecklar, bygger, och äger Svea Solar solparker i egen regi. Först ut är två solparker i Nyköping och Sölvesborg som är lika stora och därmed får delad förstaplats som Sveriges största solparker. Solenergin köps via Bixia AB av två energiintensiva företag, sågverkskoncernen Vida och Parks & Resorts som ligger bakom landets främsta nöjesparker, bland annat Gröna Lund och Kolmården.
Fotograf: Mickael Tannus.

I våras tillkännagav Svea Solar en stor investering av CarVal Investors på 1 miljard kronor i syfte att påskynda utbyggnaden av solparker. Ny byggs de två första som båda tar delad förstaplats som Sveriges största solparker. Med totalt 40 MW innebär parkerna en stor tillgång till Sveriges elförsörjning.

- Att själva ha möjlighet att utveckla, bygga och driva solparker och dessutom sälja energi till energiintensiva företag är ett viktigt nästa steg för att utveckla vår solparksverksamhet. Med dagens höga energipriser ser vi att fler och fler intresserar sig för likande lösningar, säger Pieter Godderis chef för solparker på Svea Solar.

De två solparkerna har tillsammans en installerad effekt omkring 40 MW, vilket årligen genererar omkring 40 GWh grön solel, motsvarande årlig el till ca 8 000 hushåll. Solparken som byggs i Sölvesborg kommun väntas vara i drift under våren 2023 och solenergin från parken köps av sågkoncernen Vida genom Bixia AB. Den andra solparken som byggs i Nyköping kommer att byggas redan i september och vara i drift under våren 2023, solenergin från parken ska göra att Gröna Lund, Kolmården och Skara Sommarland drivs med solenergi under sommarsäsongerna.

- Solparkerna byggs i de två elområden som har som allra högst efterfrågan, där priserna är som högst. Sol kan byggas ut snabbt och med parkerna får vi skala på solenergin, det är precis vad som behövs idag, säger Pieter Godderis chef för solparker på Svea Solar.

Fotograf: Mickael Tannus.

Sankt Eriksgatan 117

Svea Solar är ett av Europas mest snabbväxande cleantech-bolag och Sveriges största solenergibolag. Svea Solar erbjuder en helhetslösning med solpaneler, batterier, elbilsladdare, fossilfria elavtal och en plattform som gör det möjligt för kunder att producera, konsumera och sälja sin solenergi. Dessutom utvecklar, bygger och äger Svea Solar solparker och har sedan start byggt över 20 storskaliga solparker i Sverige med en ambitiös plan på många fler under nästkommande år. Svea Solar grundades år 2014 och har verksamhet i Sverige, Tyskland, Spanien, Belgien och Nederländerna.

Lokalpolitiker vill satsa mer på solenergi visar ny enkät14.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Idag står solenergi för drygt 1 procent av Sveriges energiförsörjning, men det vill politiker över hela landet se ändring på. Tre av fyra kommun- och regionpolitiker vill se mer sol i Sveriges energimix, och rankar solenergi högre än både vind- och kärnkraft i en ny enkätundersökning. Dessutom är en stor majoritet, 80 procent, av kommunpolitikerna positiva till att bygga solparker i sin kommun under de kommande fem åren.