CUPRA Sverige

Sven Schuwirth utnämnd till ny operativ chef för CUPRA

Dela
Sven Schuwirth har utsetts till operativ chef (Chief Operating Officer, COO) för märket CUPRA från 1 mars 2023.
  • Schuwirth kommer att övervaka den dagliga verksamheten på CUPRA
  • Med mer än 20 års erfarenhet inom fordonsindustrin har Schuwirth omfattande kunskap inom områden som försäljning, marknadsföring och digital strategi
  • Han rapporterar direkt till Wayne Griffiths, den här nya rollen stärker CUPRAs kärnledningsgrupp på vägen mot elektrifiering

Sven Schuwirth har utsetts till operativ chef (Chief Operating Officer, COO) för märket CUPRA och rapporterar direkt till CUPRAs VD Wayne Griffiths. Schuwirth tillträder sin tjänst den 1 mars, och efterträder Antonino Labate, som har lämnat företaget på egen begäran.

Schuwirth började på SEAT S.A. i juni 2021 som Head of Digital Business, Corporate and Product Strategy och har under de senaste 20 månaderna varit avgörande för att utveckla CUPRAs produktstrategi och leda varumärkets expansion till nya marknader inklusive Australien.

”Sven Schuwirth är en mycket skicklig chef med en vision för framtida fordonstrender. Han är aldrig rädd för att tänja på gränserna och under hans ledarskap startar vi en ny era”, säger CUPRAs VD Wayne Griffiths. "Jag skulle vilja tacka Antonino Labate för hans bidrag till att göra varumärket till verklighet på bara fem år. Jag önskar honom det bästa för framtiden”, tillade han.

Schuwirth har mer än 20 års lång erfarenhet inom fordonsindustrin inom områden som försäljning, marknadsföring och digital strategi, och har spenderat större delen av sin karriär på Volkswagen Group.

Efter att ha studerat Business Management and Engineering vid Technical University of Berlin och University of California, började Schuwirth på AUDI AG 1999. 2004 utsågs han till Head of Brand Development and Corporate Identity. I sin position som Head of Brand Strategy var han ansvarig för produkt-, portfölj- och kommunikationsstrategi från och med 2008.

Från 2009 till 2016 var Schuwirth chef för varumärkesutveckling och digitalisering. 2019 återvände han till AUDI AG, efter ett år på BMW AG, för att ta ansvar för den nyinrättade divisionen "Brand Audi, Digital Business and Customer Experience".

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

CUPRA är en okonventionell utmanare som förenar stimulerande design, elektrifiering och prestanda för att inspirera världen från Barcelona. CUPRA, som lanserades 2018, har sitt huvudkontor och racinggarage i Martorell, Barcelona, Dessutom har CUPRA ett världsomspännande återförsäljarnätverk.

Under 2021 fortsatte CUPRAs uppåtgående trend med en tredubbling av försäljningen och 80 000 levererade bilar, främst tack vare framgångarna med CUPRA Formentor. CUPRA bevisar att elektrifiering och sportighet är en perfekt matchning och under 2022 utökar man utbudet av CUPRA Born – märkets första helt eldrivna bil – med ett urval av batteristorlekar och en kraftfullare e-Boost-version. En exklusiv version av CUPRA Formentor VZ5 i begränsad upplaga lanseras också. CUPRA Tavascan, företagets andra helt eldrivna modell samt CUPRA Terramar, den elektrifierade SUV:en som är en hyllning till racerbanan Terramar där allt en gång började för CUPRA, lanseras 2024, följt av företagets första eldrivna stadsbil, inspirerad av CUPRA UrbanRebel Concept, 2025.

CUPRA är FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetspartner, World Padel Tours premiumsponsor och officiell sponsor för eSports Club Finetwork KOI. Tillsammans med märken som Primavera Sound och De Antonio Yachts, har de skapat CUPRAs lifestyleuniversum. CUPRA Tribe består av ett team av ambassadörer som vill vara den drivande kraften bakom förändring. Bland medlemmarna finns gatukonstnären TV-Boy, padellegenden Fernando Belasteguín, den tyske målvakten Marc ter Stegen och Ballon d'Or samt fotbollsfotbollsspelaren Alexia Putellas.

Följ CUPRA Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från CUPRA Sverige

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:24:36 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye