Svensk a-kassa bottenplacerad i Europa

Fler än 9 av 10 vill att den svenska a-kassan ska ligga i topp eller över medel i Europa. Men trots det temporärt höjda taket i a-kassan är Sverige sämre än EU:s genomsnitt. Det visar en rapport från TCO som bygger på ny statistik från OECD.

- Svensk a-kassa har blivit en b-kassa. Sverige har halkat efter till den grad att det riskerar vår förmåga att ställa om på arbetsmarknaden, i tider när detta är extra viktigt. A-kassan ska ge ekonomisk trygghet under tiden man söker jobb, så att man inte bara hittar ett jobb, utan rätt jobb. Det är långsiktigt bättre för individen och för samhället, säger TCO:s ordförande Therese Svanström.

OECD tar regelbundet fram statistik som jämför hur mycket hushåll har att leva på vid arbetslöshet jämfört med vid arbete. Med utgångspunkt i detta visar TCO i en ny rapport att Sverige är sämre än genomsnittet inom EU, på plats 16 av 27. Detta trots att taket i a-kassan höjts temporärt fram tills 2023. Vid ordinarie nivåer hamnar Sverige på plats 21 av 27. Även med den temporära höjningen är Sverige dessutom ett av de länder där ersättningsnivåerna i a-kassan har sjunkit som mest sedan OECD började mätningarna för 20 år sedan.

Samtidigt tror 9 av 10 förvärvsarbetande att den svenska a-kassans ersättning är genomsnittlig eller bland de högsta i Europa. Ännu fler, 95 procent, vill att Sverige ska ligga i topp eller på medelnivå. Det visar en ny undersökning som Novus utfört åt TCO.

- Bilden av att svensk a-kassa skulle vara generös och bland de bästa i Europa stämmer inte. Däremot är det tydligt att de flesta tycker att Sverige borde ha det. Vi behöver en stärkt arbetslöshetsförsäkring, säger Therese Svanström.

Anledningen till att Sverige hamnar i botten inom EU är att a-kassan har urholkats de senaste 40 åren, vilket TCO visat i en tidigare rapport. Med det ordinarie regelverket får idag bara drygt 15 procent av de heltidsarbetande de tänkta 80 procent av den tidigare lönen. Bland tjänstemän är det knappt 8 procent som kommer upp i den nivån.

A-kassans urholkning kan i sin tur få stora ekonomiska konsekvenser för många hushåll, som kan tvingas göra drastiska förändringar i sin egen eller sin familjs ekonomi när ersättningen inte täcker lönebortfallet.

- Den som blir arbetslös ska ställa om sitt arbetsliv, inte sitt liv. Om inte taket i a-kassan höjs och räknas upp i takt med löner och priser kommer urholkningen att fortsätta och Sverige fortsätta ligga i botten i ett europeiskt perspektiv, säger Therese Svanström.

TCO: Många tjänstemän vill byta jobb på grund av dålig arbetsmiljö30.6.2022 08:24:08 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från TCO visar att risken att drabbas av arbetsorsakade besvär är högst för kvinnor med högre utbildning. Kvinnor som grupp drabbas hårdast men även var fjärde man har besvär som beror på deras jobb. Den vanligaste orsaken till arbetsorsakade besvär är inom samtliga grupper en för hög arbetsbelastning med otillräcklig återhämtning. Rapporten visar också att problemen på jobbet följer med hem och begränsar privatlivet för många.

Sviten bruten – mindre jämställt uttag av föräldrapenning 20215.6.2022 12:16:14 CEST | Pressmeddelande

TCO:s jämställdhetsindex visar att utvecklingen gick åt fel håll förra året. Då tog kvinnor ut 69 procent av dagarna med föräldrapenning och vab. Det ska jämföras med föregående år, 2020, då kvinnorna tog ut 68,7 procent av dagarna. Förra året konstaterade vi att utvecklingen mot ökad jämställdhet hade bromsat in och nu har utvecklingen vänt och jämställdheten har minskat för första gången på 14 år.