Svensk a-kassa bottenplacerad i Europa

Fler än 9 av 10 vill att den svenska a-kassan ska ligga i topp eller över medel i Europa. Men trots det temporärt höjda taket i a-kassan är Sverige sämre än EU:s genomsnitt. Det visar en rapport från TCO som bygger på ny statistik från OECD.

- Svensk a-kassa har blivit en b-kassa. Sverige har halkat efter till den grad att det riskerar vår förmåga att ställa om på arbetsmarknaden, i tider när detta är extra viktigt. A-kassan ska ge ekonomisk trygghet under tiden man söker jobb, så att man inte bara hittar ett jobb, utan rätt jobb. Det är långsiktigt bättre för individen och för samhället, säger TCO:s ordförande Therese Svanström.

OECD tar regelbundet fram statistik som jämför hur mycket hushåll har att leva på vid arbetslöshet jämfört med vid arbete. Med utgångspunkt i detta visar TCO i en ny rapport att Sverige är sämre än genomsnittet inom EU, på plats 16 av 27. Detta trots att taket i a-kassan höjts temporärt fram tills 2023. Vid ordinarie nivåer hamnar Sverige på plats 21 av 27. Även med den temporära höjningen är Sverige dessutom ett av de länder där ersättningsnivåerna i a-kassan har sjunkit som mest sedan OECD började mätningarna för 20 år sedan.

Samtidigt tror 9 av 10 förvärvsarbetande att den svenska a-kassans ersättning är genomsnittlig eller bland de högsta i Europa. Ännu fler, 95 procent, vill att Sverige ska ligga i topp eller på medelnivå. Det visar en ny undersökning som Novus utfört åt TCO.

- Bilden av att svensk a-kassa skulle vara generös och bland de bästa i Europa stämmer inte. Däremot är det tydligt att de flesta tycker att Sverige borde ha det. Vi behöver en stärkt arbetslöshetsförsäkring, säger Therese Svanström.

Anledningen till att Sverige hamnar i botten inom EU är att a-kassan har urholkats de senaste 40 åren, vilket TCO visat i en tidigare rapport. Med det ordinarie regelverket får idag bara drygt 15 procent av de heltidsarbetande de tänkta 80 procent av den tidigare lönen. Bland tjänstemän är det knappt 8 procent som kommer upp i den nivån.

A-kassans urholkning kan i sin tur få stora ekonomiska konsekvenser för många hushåll, som kan tvingas göra drastiska förändringar i sin egen eller sin familjs ekonomi när ersättningen inte täcker lönebortfallet.

- Den som blir arbetslös ska ställa om sitt arbetsliv, inte sitt liv. Om inte taket i a-kassan höjs och räknas upp i takt med löner och priser kommer urholkningen att fortsätta och Sverige fortsätta ligga i botten i ett europeiskt perspektiv, säger Therese Svanström.