Svensk Basket röstade idag ja till ökad demokrati!

Vem eller vilka ska ha möjlighet att påverka och besluta inom Svensk Basket? Den frågan avgjordes idag vid Svenska Basketbollförbundets extra Förbundsmöte. Med bred majoritet röstade Förbundsmötet ja till Förbundsstyrelsens förslag om att ändra rösträtten. Detta för att öka demokratin och ge samtliga basketföreningar rösträtt och därmed få möjlighet att påverka beslut som rör Svensk Basket.

Idag genomförde Svenska Basketbollförbundet extra Förbundsmöte med anledning av Förbundsstyrelsens förslag om förändring av rösträtten inom Svensk Basket. Bakgrunden till förslaget är att öka demokratin inom Svensk Basket genom att ge samtliga föreningar rösträtt.

Med 70 röster mot 4 kunde Förbundsmötet anta Förbundsstyrelsens justerade förslag om ändrade stadgar gällande rösträtt i Svenska Basketbollförbundet.

”Det här är en historisk dag. Med den här förändringen av rösträtten, vilken antogs av nuvarande röstberättigade vid Förbundsmötet, får nu samtliga basketföreningar rösträtt vid Förbundsmötena och därmed direkt möjlighet att påverka beslut inom Svensk Basket”, säger ordförande Susanne Jidesten.

Vid Förbundsmötet i augusti 2020 gavs Förbundsstyrelsen i uppdrag att genomföra en demokratiutredning med bland annat syftet att öka engagemanget och delaktigheten för de övergripande frågorna i Svensk Basket bland alla föreningar och att generellt stärka demokratifrågorna. Som resultat av demokratiutredningen föreslog Förbundsstyrelsen förändringar gällande rätten att rösta med direkt demokrati som grund och att varje basketförening ska ha rösträtt vid Förbundsmötena med argumentet att föreningarna utgör Svenska Basketbollförbundets medlemmar och därför bör ha rätt och möjlighet att göra sin röst hörd.

"Att Förbundsstyrelsens justerade förslag antogs i princip enhälligt, är mycket glädjande. Det här är ett bevis på en enighet inom Svensk Basket att vi vill sprida ut makten och ha en mer modern och direktverkande demokrati ”, säger Fredrik Joulamo, generalsekreterare.