Svensk Dagligvaruhandel förstärker inom hållbarhet
Dagligvaruhandelsaktörerna i Sverige har höga ambitioner och arbetar aktivt inom hållbarhetsområdet. Nu är det klart att även deras branschorganisation Svensk Dagligvaruhandel förstärker inom hållbarhet och anställer en person på heltid för att ansvara för dagligvaruhandelns gemensamma hållbarhetsarbete. Det är Filip Ekander, närmast från Energimyndigheten som from den 27 januari intar rollen som hållbarhetsansvarig på branschorganisationen.
- Hållbarhet är högt på alla dagligvaruhandelsaktörers agendor och i många frågor är det en klar fördel att arbeta branschgemensamt, både för resultatens skull men också för att tala med en gemensam och starkare röst gentemot myndigheter, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel
Filip Ekander har arbetat med hållbarhetsfrågor i över tio år, varav sju på Energimyndigheten och resterande på Miljödepartementet. Han har en bred erfarenhet av energi-, miljö- och klimatfrågor och arbetat med både nationella och internationella hållbarhetsuppdrag.
- Dagligvaruhandeln är en spännande bransch som kan göra stor skillnad inom hållbarhetsområdet. Jag ser fram emot att bli en del av det arbetet och att få arbeta tillsammans med dagligvaruhandelsaktörernas duktiga medarbetare inom hållbarhet, kommenterar Filip Ekander.
Hållbarhetsarbetet har tidigare samordnats av Katarina Rosenqvist som varit inhyrd som konsult på halvtid.
För ytterligare kontakt;
Anna Jönsson, kommunikationschef 0709-803209
Nyckelord
Kontakter
Anna JönssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.jonsson@svdh.seKarin BrynellVd
Tel:0709-758085karin.brynell@svdh.seBilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att branschen tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
Positiv försäljningsutveckling i februari15.3.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 7,4 procent under februari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Positiv utveckling i dagligvaruhandeln under årets första månad21.2.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under januari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Minskad försäljning av frukt och grönsaker under 202314.2.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Under helåret 2023 minskade försäljningen av frukt och grönsaker i svensk dagligvaruhandel med 4,1 procent enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex Frukt & grönt . Det första kvartalet 2023 uppvisade störst negativ utveckling, då försäljningen sjönk med 7,6 procent. Försäljningen har mellan 2021 och 2023 minskat med 12,9 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum