Svensk Friidrott och RaceONE lanserar plattform för virtuella lopp

När många lopp ställs in för att begränsa smittspridningen av coronaviruset covid-19 tappar både löpare och föreningar en motivationsfaktor och värdefulla intäkter. För att stävja detta har Svensk Friidrott i samarbete med RaceONE tagit fram en tjänst för virtuella lopp. En alternativ loppupplevelse som både hjälper löpare att jobba mot sina mål och bidrar till intäkter för föreningarna.

- Inställda lopp innebär ett stort bakslag för både löpare och föreningar. Varje år arrangerar våra föreningar fler än 500 lopp med närmare 600 000 startande. Att vi nu genom samarbetet med RaceONE kan erbjuda alla våra föreningar och löpare över hela landet en alternativ loppupplevele känns väldigt inspirerande. Vi ser också virtuella lopp som något för framtiden, där digitala lösningar kan vara med och sprida löpningen till ännu fler, säger Stefan Olsson, generalsekreterare Svensk Friidrott.

– Det känns väldigt bra att få till ett samarbete med Svensk Friidrott - att vår tjänst kan användas till en så betydelsefull sak. Vi är övertygade om att det kommer bli en positiv utveckling för lopparrangörerna och löparna, säger Marlene Kanto, VD för RaceONE.

Loppen och löpningen samlas i en app

I RaceONE kan man idag hitta lopp och följa deltagare och det är i den appen som tjänsten för virtuella lopp utvecklats. Arrangören kan själv bestämma upplägget för loppet, t.ex. under vilken tid det ska vara öppet, vilken distans det ska ha och hur anmälningsvillkoren ska se ut. Deltagarna kan sen välja att springa loppet live med RaceONE-appen eller tracka sitt lopp med valfri gps-utrustning och sen ladda upp resultatet i efterhand. Arrangörer kommer att ha möjlighet att lägga in sina lopp då funktionaliteten för virutella lopp öppnar den 30 mars.

Löpningsintresserade kan vara med och springa för loppen

Löpningsintresset är stort i Sverige. En undersökning som Svensk Friidrott gjort visar att ungefär en av sex vuxna (18-79 år) springer minst en gång i veckan. Loppen är en viktig motivationsfaktor för alla de som springer, då nästan hälften, 47 %, ser loppen som en målsättning för att hålla igång sin träning. Var fjärde löpare ser loppen också som ett sätt att mäta sin utveckling. Tack vare de inkomster som loppen ger kan föreningarna driva sin ideella verksamhet för barn, unga, vuxna och elitsatsande friidrottare.

- Löpningen är en träningsform som alla har goda möjligheter att fortsätta med och samtidigt vara trygga i att inte äventyra smittbegränsningen. Att röra på sig är fortsatt viktigt för folkhälsan. Vi hoppas och tror att de virtuella loppen också kan uppmuntra människor att, genom att bara springa, vara med och stötta evenemang och föreningar som betyder mycket för dem, säger Stefan Olsson, generalsekreterare Svensk Friidrott.

För att sprida arbetet används #springförloppen