Svensk Friidrott välkomnar Gång- och Vandrarförbundet

Under lördagens årsmöte röstade Gång- och Vandrarförbundet för ett sammangående med Svensk Friidrott och de två förbunden är nu ett. "Äntligen blir gång en del av friidrotten även i Sverige", säger Perseus Karlström.
Perseus Karlström. OBS ej fri bild

På Svensk Friidrotts förbundsårsmöte 2022 röstade stämman ja till styrelsens förslag att Svenska Friidrottsförbundet och Svenska Gång- och Vandrarförbundet går samman till ett förbund med namnet Svenska Friidrottsförbundet.

Strax därefter gav även Svenska Gång- och Vandrarförbundets årsmöte tummen upp för ett samgående och nu röstade alltså SGVF ja i samma fråga ytterligare en gång, något stadgarna kräver för att sammanslagningen ska realiseras.

– Det känns väldigt bra att vi nu är i mål. Det har varit en lång process och nu ser vi fram mot att få hälsa såväl gångsporten som vandringsverksamheten varmt välkomna i Svensk Friidrott. Jag ser att det finns goda möjligheter till utveckling men jag är också ödmjuk inför att det är olika kulturer som också ska jobba tillsammans, säger Svensk Friidrotts generalsekreterare Stefan Olsson.

På dagen 89 år sedan Svenska Gångförbundet bildades blir Svensk Friidrott det sista förbundet i världen att inkludera gång i sin verksamhet. Frågan har diskuterats i årtionden och nu är sammangåendet verklighet. Internationellt tillhör gång både World Athletics och European Athletics där gångsportens största svenska stjärna Perseus Karlström under 2022 tog tre internationella medaljer.

– En dag som jag väntat på sedan jag blev senior och förstod frågan för mer än tio år sedan och en dag som jag aldrig trodde att jag skulle få uppleva under min elitaktiva karriär! Äntligen blir Gång en del av Friidrotten även i Sverige. Utan tvekan en glädjens dag, säger Perseus Karlström.

Även Gång- och Vandrarförbundets ordförande Börje Hansson var glad över sammanslagningen:

– Äntligen, detta har vi sett fram emot, säger Börje Hansson.

Från vandringens håll hoppas man att sammanslagningen ska locka fler yngre medlemmar och att intresset för vandring ska öka i alla åldrar.

– Jag tror inte vi kommer försvinna i friidrotten utan snarare att det kommer ligga mer fokus på möjligheterna att utvecklas. Flera föreningar kommer förhoppningsvis att kunna samarbeta och få ett större utbyte av varandra, säger Håkan Hermansson från Vandrarklubben Lundsbrunn.

Perseus Karlström. OBS ej fri bild