Svensk Handel kommenterar regeringens besked om skatteanstånd

Under torsdagsförmiddagen höll regeringen en pressträff där besked gavs om att företag ges möjlighet att skjuta upp inbetalning av skatter, alltså skatteanstånd, med anledning av den höga inflationen och situationen på elmarknaden. Svensk Handel välkomnar dagens besked, men menar på att fler åtgärder behövs.

- Vi välkomnar beskedet att skatteanstånden förlängs. Det är bra att regeringen agerar. Förlängda skatteanstånd är ett effektivt sätt att snabbt stärka likviditeten i företagen. Men många fler åtgärder kommer att behövas i den svåra ekonomiska situation som många företag nu går in i, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.

Skatteanstånd kan lösa problem med likviditet kortsiktigt, men om de inte utformas fördelaktigt så riskerar de att slå tillbaka senare mot företagen i form av skuldberg med höga räntor. Svensk Handel anser också att regeringen bör använda möjligheten med en extra tilläggsbudget till att ta bort planerna på att höja arbetsgivaravgifterna för unga samt att ta bort höjningen av elskatten:

- De två förslagen ovan skulle på allvar visa att regeringen förstår utmaningarna handeln möter. Att höja arbetsgivaravgifterna för unga när vi är på väg in i en lågkonjunktur riskerar att bli mycket kostsamt för jobb och företagande. Likaså indexhöjningen av elskatten under tider av mycket hög inflation. Med förhållandevis enkla medel kan dessa misstag nu rättas till säger Martin Kits.

Möjlighet till skatteanstånd infördes redan under pandemin och nu utökar regeringen antalet anståndsmånader från nio till tolv månader, samtidigt som den bortre tidsgränsen förlängs till 12 september 2023. Företagen kan även ansöka om anstånd för perioden april till juni 2022.