Svensk Handel starkt kritiska till höjda arbetsgivaravgifter för unga
Vid tolvslaget i natt trädde de höjda arbetsgivaravgifterna för unga i kraft. Tidigare betalade arbetsgivare som anställde personer i åldersspannet 19,73 procent i arbetsgivaravgift på ersättningar upp till 25 000 kronor i månaden. Nu höjs avgiften till 31,42 procent, vilket kommer att medföra ökade kostnader på totalt 8 miljarder för alla som har anställda i åldrarna 19–23, vilket motsvarar ungefär 25 000 arbetstillfällen.
- Stora delar av näringslivet har varnat för konsekvenserna av dagens höjning. Att regeringen ändå väljer att blunda för verkligheten när Sverige går in i en lågkonjunktur är häpnadsväckande. Vi är besvikna över att företagen får svårare att anställa, och att den yngre befolkningen fråntas möjligheten att få in en fot på arbetsmarknaden, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
En sänkning av arbetsgivaravgiften har av Konjunkturinstitutet lyfts fram som en finanspolitisk stimulansåtgärd som skulle ha en dämpande effekt på den höga inflation som Sverige nu möter. De kostnadsökningar som höjningen av arbetsgivaravgifterna innebär kommer att behöva kompenseras vilket kan ske genom ökade konsumentpriser, minskade marginaler eller minskade arbetskraftskostnader, vilket i sin tur kan elda på inflationen.
- Regeringen har alla möjligheter att fatta politiska beslut som stävjar inflationstakten. I stället stoppar man huvudet i sanden och pekar på att andra ska ta ansvar. Det är oansvarigt. Svensk Handel kommer givetvis att tillsammans med andra fortsätta påtala vinningarna som sänkta arbetsgivaravgifter medför, det är en för viktig fråga för oss att släppa, avslutar Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum