Svensk industri kan ta tätposition med hjälp av standardisering

– För att realisera nyindustrialiseringsstrategin krävs en nationell kraftsamling. Hos SIS möts svensk industris nyckelaktörer och arbetar fram gemensamma standarder. Sverige kan genom ökad aktivitet inom standardisering lättare ta en tätposition inom de områden som regeringen har prioriterat i den nyindustrialiseringsstrategi som i dag presenterades av näringsminister Mikael Damberg, säger Thomas Idermark, VD på SIS, Swedish Standards Institute.

SIS projektleder både svenska som internationella standardiseringsarbeten samt ansvarar för initiativ till ny standardisering, såväl som pådrivande i revideringen av redan etablerade standarder.

- Enligt en rapport från PwC* våren 2015, där 64 industriföretag intervjuats är den tredje största utmaningen för industriföretagen för att framgångsrikt genomföra det så högt prioriterade Industri 4.0 att det saknas standarder, normer och certifieringsmöjligheter. SIS kan, som nationellt standardiseringsorgan, samla alla aktörer och identifiera var standarder kan fungera som katalysator för svensk industri.

– Vi ser fram emot att bidra med konkreta förslag på åtgärder till regeringens handlingsplan som ska tas fram och välkomnar en dialog och ett nära samarbete med andra aktörer, säger Thomas Idermark, VD på SIS, Swedish Standards Institute.

Thomas Idermark, VD SIS, 070-533 74 30
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 0704 - 26 05 91

_______________________________________________________________________________

*Den smarta industrin – Industriellt internet skapar möjligheter för svenska tillverkande företag, PwC, 2015.

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans inom sin bransch. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. SIS är en del av det europeiska (CEN) och globala (ISO) nätverk som utarbetar internationella standarder. Standarder främjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2014 MSEK 240 och har cirka 170 anställda.

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare29.11.2017 13:13Pressmeddelande

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet24.11.2017 14:47Pressmeddelande

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR31.10.2017 08:17Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.