Svensk industri kan ta tätposition med hjälp av standardisering

– För att realisera nyindustrialiseringsstrategin krävs en nationell kraftsamling. Hos SIS möts svensk industris nyckelaktörer och arbetar fram gemensamma standarder. Sverige kan genom ökad aktivitet inom standardisering lättare ta en tätposition inom de områden som regeringen har prioriterat i den nyindustrialiseringsstrategi som i dag presenterades av näringsminister Mikael Damberg, säger Thomas Idermark, VD på SIS, Swedish Standards Institute.

SIS projektleder både svenska som internationella standardiseringsarbeten samt ansvarar för initiativ till ny standardisering, såväl som pådrivande i revideringen av redan etablerade standarder.

- Enligt en rapport från PwC* våren 2015, där 64 industriföretag intervjuats är den tredje största utmaningen för industriföretagen för att framgångsrikt genomföra det så högt prioriterade Industri 4.0 att det saknas standarder, normer och certifieringsmöjligheter. SIS kan, som nationellt standardiseringsorgan, samla alla aktörer och identifiera var standarder kan fungera som katalysator för svensk industri.

– Vi ser fram emot att bidra med konkreta förslag på åtgärder till regeringens handlingsplan som ska tas fram och välkomnar en dialog och ett nära samarbete med andra aktörer, säger Thomas Idermark, VD på SIS, Swedish Standards Institute.

Thomas Idermark, VD SIS, 070-533 74 30
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 0704 - 26 05 91

_______________________________________________________________________________

*Den smarta industrin – Industriellt internet skapar möjligheter för svenska tillverkande företag, PwC, 2015.

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans inom sin bransch. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. SIS är en del av det europeiska (CEN) och globala (ISO) nätverk som utarbetar internationella standarder. Standarder främjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2014 MSEK 240 och har cirka 170 anställda.

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.