Svensk industri kan ta tätposition med hjälp av standardisering

– För att realisera nyindustrialiseringsstrategin krävs en nationell kraftsamling. Hos SIS möts svensk industris nyckelaktörer och arbetar fram gemensamma standarder. Sverige kan genom ökad aktivitet inom standardisering lättare ta en tätposition inom de områden som regeringen har prioriterat i den nyindustrialiseringsstrategi som i dag presenterades av näringsminister Mikael Damberg, säger Thomas Idermark, VD på SIS, Swedish Standards Institute.

SIS projektleder både svenska som internationella standardiseringsarbeten samt ansvarar för initiativ till ny standardisering, såväl som pådrivande i revideringen av redan etablerade standarder.

- Enligt en rapport från PwC* våren 2015, där 64 industriföretag intervjuats är den tredje största utmaningen för industriföretagen för att framgångsrikt genomföra det så högt prioriterade Industri 4.0 att det saknas standarder, normer och certifieringsmöjligheter. SIS kan, som nationellt standardiseringsorgan, samla alla aktörer och identifiera var standarder kan fungera som katalysator för svensk industri.

– Vi ser fram emot att bidra med konkreta förslag på åtgärder till regeringens handlingsplan som ska tas fram och välkomnar en dialog och ett nära samarbete med andra aktörer, säger Thomas Idermark, VD på SIS, Swedish Standards Institute.

Thomas Idermark, VD SIS, 070-533 74 30
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 0704 - 26 05 91

_______________________________________________________________________________

*Den smarta industrin – Industriellt internet skapar möjligheter för svenska tillverkande företag, PwC, 2015.

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans inom sin bransch. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. SIS är en del av det europeiska (CEN) och globala (ISO) nätverk som utarbetar internationella standarder. Standarder främjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2014 MSEK 240 och har cirka 170 anställda.

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.