Svensk industri ska vara världsledande

Socialdemokraterna presenterar i dag ett paket för att svensk industri ska vara världsledande i klimatomställningen och skapa nya jobb i hela landet.

– Nu presenterar vi ett paket för att svensk industri ska vara världsledande i klimatomställningen. Vi ökar satsningarna på ny teknikutveckling och industrins omställning. Vi snabbar på och förenklar tillståndsprocesserna och ökar de statliga kreditgarantierna för att få fler gröna industriinvesteringar på plats. Vi gör en av världens första statliga satsningar på att fånga in och lagra koldioxidutsläpp. Vi ska öka tempot och se till att framtidens jobb skapas i Sverige, säger finansminister Mikael Damberg.

Svensk industri har en nyckelroll för att Sverige ska ligga längst fram i klimatomställningen. Den socialdemokratiskt ledda regeringens industrisatsningar har möjliggjort en grön industriell revolution som skapat tusentals nya jobb i hela landet. Som ett direkt resultat tillverkas det nu fossilfritt stål i Sverige, det byggs elbilar och nedlagda industrier blir till batterifabriker.

Ökade satsningar på industrins omställning - Industriklivet
Regeringens satsning Industriklivet har skapat förutsättningar för klimatomställning av den tunga processindustrin. Projekt som Hybrit – det fossilfria stålet och kemisk återvinning av plast i Stenungssund genom Borealis och Svensk plaståtervinning samt Ovakos satsning på vätgas i Hofors har fått stöd. Vi socialdemokrater vill fortsätta utveckla Industriklivet och utöka stödet.

Snabbare och enklare tillståndsprocesser
För att klimatinvesteringarna och framtidens jobb ska hamna i Sverige och inte försvinna iväg till andra länder krävs snabbare och enklare tillståndsprocesser. Vi vill ändra regelverken så att det blir lättare att modernisera redan existerande verksamheter, så att myndigheter blir tydligare och mer samordnade. Vi ska fortsätta ha höga svenska miljökrav och en verksamhets klimatnytta ska också vägas in.

Sverige – en batteristormakt
Nära kopplat till de stora investeringarna för en grön industriell revolution är utvecklingen av hållbara batterier. Sverige behöver understödja de satsningar som nu görs i en helt ny industri och stärka förutsättningarna att utveckla en hållbar och konkurrenskraftig batterivärdekedja i Sverige och EU.

Satsa på utbildning och kompetens
Vi ska fortsätta satsa på utbildning, ge fler människor möjlighet att ställa om mitt i livet och locka den internationella expertkompetensen som behövs för att säkra svensk konkurrenskraft.

Mer pengar till forskning
Fler företag behöver använda digitaliseringens möjligheter och fortsätta utveckla ny digital teknik och digitala lösningar. Därför vill vi se ökade satsningar på forskning och innovation, inte minst när det gäller digitaliseringens möjligheter.

Gröna kreditgarantier ska möjliggöra fler klimatinvesteringar
Klimatomställningen kräver stora investeringar i industri och energi, vilka kommer leda till nya jobb i Sverige och bidra till en grönare ekonomi. Genom de gröna kreditgarantierna är staten med och bär delar av risken och möjliggör därigenom fler klimatinvesteringar. För att möjliggöra fler klimatinvesteringar vill vi utöka de gröna kreditgarantierna till minst 100 miljarder. Vi har tillsatt en utredning om finansieringsmöjligheter för näringslivets gröna omställning och om behovet visar sig ännu större är vi beredda att öka krediterna ytterligare

Klimatutsläpp ska fångas in och lagras med bio-CCS
Socialdemokraterna vill gå vidare med planerna att ta bort koldioxid från atmosfären med bio-CCS. Det handlar att fånga in och lagra koldioxidutsläpp från t.ex. jordbruk och skogsbruk, kraftvärmeindustrin och produktion av pappersmassa. Sverige ska bli ett av de första länderna i världen att sjösätta ett statligt stödsystem för bio-CCS. Det som gör den svenska satsningen unik är fokuset på just bio-CCS. Olja och gas ingår inte, till skillnad från många andra länder, utan detta omfattar bara utsläpp från biogena källor.

Mirjam Kontio, pressekreterare hos Mikael Damberg

073-074 05 57, mirjam.kontio@regeringskansliet.se

Socialdemokraterna i Sverige och Finland: Stärk EU:s hybridförsvar och inför striktare sanktioner för Ryssland22.4.2024 17:38:23 CEST | Pressmeddelande

Socialdemokraterna I Sverige och Finland presenterar nya förslag för att stärka EU:s hybridförsvar och ställer gemensamma krav på nya sanktioner för att strypa Putins krigskassa. Detta gjordes efter ett gemensamt besök vid finsk-ryska gränsen av Magdalena Andersson, partiordförande för svenska Socialdemokraterna och Antti Lindtman, partiledare för finska Socialdemokraterna.