Svensk Innebandy i storsatsning för att tillgängliggöra innebandyn

Nu satsar Svensk Innebandy på fler utomhusplaner i syfte att öka tillgängligheten, få till fler idrottsytor och öka spontanidrotten. Satsningen går under namnet Folksportens Arena och är en satsning som ger innebandyföreningar chansen att bygga och namnge en egen utomhusarena. Satsningen är en del av Svensk Innebandys återstartsarbete där syftet är att få innebandyn att växa i hela landet.

Varje förening som är med i satsningen får även namnge sin arena för att skapa lokal förankring, förmedla ett budskap eller hylla någon som betyder mycket för föreningen.

– Det känns jätteroligt att vara i gång med satsningen Innebandyn flyttar ut och vi ser verkligen fram emot alla ansökningar! Det här är en otrolig möjlighet att synliggöra vår idrott och samtidigt få till fler aktivitetsytor för både organiserad verksamhet och spontanidrott", säger Josefine Sinclair, föreningsutvecklingsansvarig på Svenska Innebandyförbundet.

Syftet med satsningen är att få fler till innebandyn och öka spontanidrott.

– Vår förhoppning är att utomhusgolven kommer möjliggöra nya former för innebandyträning men även spontanidrott generellt bland områdets barn och unga. Extra kul vore det om namnet på arenan blir ett namn som alla barn i området känner till för att platsen är en naturlig mötesplats, säger Åsa Wigforss, ekonomichef på Svenska Innebandyförbundet.

Den 1:a februari 2023 öppnade ansökningsperioden där minst 25 föreningar kommer kunna söka upp till 200 000 kronor i bidrag för att bygga sinarena. Ansökan är öppen fram till den 28:e februari 2023.

För att ansökan ska anses vara komplett måste varje förening:
1. Ha bockat av punkterna i checklistan som Svenska Innebandyförbundet tagit fram för att underlätta planeringsarbetet.
2. Ha färdigställt en projektplan.
3. Mailat checklista och projektplan till asa.wigforss@innebandy.se.

Klicka här för att ansöka om er förenings Folksportens Arena!