Svensk standard nyckeln till människocentrerat ledarskap

Idag släpper SIS, Swedish Standards Institute, en ny svensk standard som innehåller vägledning för VD, ledningsgrupp och styrelse till att skapa lönsamhet genom att bygga en människocentrerad organisation. Standarden beskriver de affärsmässiga fördelarna – och förklarar riskerna med att strunta i frågan.

I en så kallad människocentrerad organisation sätter ledningen människan i fokus genom att dra fördel av individuella skillnader, säkerställa att hälsa, säkerhet och välbefinnande prioriteras och att man agerar på ett socialt ansvarsfullt sätt. På så vis ökar inte bara trivseln hos medarbetarna utan också lönsamheten.

– Det handlar om att lyfta frågorna till en strategisk nivå. Till exempel minskar man då organisatoriska risker som annars kan leda till dålig lönsamhet, undermålig arbetsmiljö och svårigheter att locka till sig bra medarbetare, säger SIS VD Thomas Idermark.

– Standarden erbjuder strategier om hur man får till ett människocentrerat ledarskap. Standarden har med exempel på organisationer som tagit till sig ett människocentrerat ledarskap. Målsättningen är att standarden ska vara användbar för alla typer av organisationer, även inom offentlig verksamhet och icke vinstdrivande sektorer, säger Björn Nilsson, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

SIS har varit med och tagit fram den nya standarden på global nivå och nu sätts den som svensk standard med publicering idag. Standarden presenteras utförligare vid ett seminarium den 30 maj kl 16.30 i Stockholm i SIS lokaler vid Torsplan.

Program 30 maj

”Erfarenhetsutbyte kring att skapa lönsamhet med ett människocentrerat ledarskap”

16.30 SIS VD Thomas Idermark hälsar välkommen

16.40 Presentation av standarden SS-EN ISO 27500 Den människocentrerade organisationen – syfte och allmänna principer, Tomas Berns, ordförande SIS standardiseringskommitté

16.55 Erfarenheter av omställning till en människocentrerad organisation, Anders Sundin, Technical Director, SEMCON

17.10 Hur bygger man en människocentrerad organisation och varför? Arne Karlsson, styrelsearbetare och före detta VD för Ratos, nuvarande ordföranderoller i bl.a. Bonnier Holding och Einar Mattson

17.40 Diskussion och frågor

18.00 Mingel och tilltugg

Mer information om standarden och anmälan till seminariet:

Björn Nilsson, projektledare, SIS, Swedish Standards Institute, 070-3505452, bjorn.nilsson@sis.se

Eva Högström, pressansvarig, SIS, Swedish Standards Institute, 070-426 9862, eva.hogstrom@sis.se

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Högsta ledningen ansvarar när risker ska hanteras med nya ISO 3100012.4.2018 09:06Pressmeddelande

Skador på rykte eller varumärke, cyberbrott, politisk risk och terrorism är några av de risker som privata och offentliga organisationer av alla slag och storlekar runt om i världen måste möta med ökande frekvens. Den senaste versionen av ISO 31000 har nyligen presenterats för att hantera den ökande osäkerheten i samhället. Standarden publiceras nu också av SIS, Swedish Standards Institute, som svensk standard i svensk översättning.

Begreppsstandard inom e-hälsa nu på svenska26.3.2018 09:01Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, var tillsammans med svenska experter drivande i det globala arbetet med att ta fram begreppsstandarden som beskriver hälso- och sjukvården som senast publicerades över hela världen år 2016. Nu publiceras standarden för allra första gången på svenska. Standarden omfattar ett heltäckande begreppssystem som ska stärka kvaliteten av informationsöverföring i vårdkedjan, skapa trygghet för patienten, ge ökad kunskap och underlag till forskning.