Svensk standard nyckeln till människocentrerat ledarskap

Idag släpper SIS, Swedish Standards Institute, en ny svensk standard som innehåller vägledning för VD, ledningsgrupp och styrelse till att skapa lönsamhet genom att bygga en människocentrerad organisation. Standarden beskriver de affärsmässiga fördelarna – och förklarar riskerna med att strunta i frågan.

I en så kallad människocentrerad organisation sätter ledningen människan i fokus genom att dra fördel av individuella skillnader, säkerställa att hälsa, säkerhet och välbefinnande prioriteras och att man agerar på ett socialt ansvarsfullt sätt. På så vis ökar inte bara trivseln hos medarbetarna utan också lönsamheten.

– Det handlar om att lyfta frågorna till en strategisk nivå. Till exempel minskar man då organisatoriska risker som annars kan leda till dålig lönsamhet, undermålig arbetsmiljö och svårigheter att locka till sig bra medarbetare, säger SIS VD Thomas Idermark.

– Standarden erbjuder strategier om hur man får till ett människocentrerat ledarskap. Standarden har med exempel på organisationer som tagit till sig ett människocentrerat ledarskap. Målsättningen är att standarden ska vara användbar för alla typer av organisationer, även inom offentlig verksamhet och icke vinstdrivande sektorer, säger Björn Nilsson, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

SIS har varit med och tagit fram den nya standarden på global nivå och nu sätts den som svensk standard med publicering idag. Standarden presenteras utförligare vid ett seminarium den 30 maj kl 16.30 i Stockholm i SIS lokaler vid Torsplan.

Program 30 maj

”Erfarenhetsutbyte kring att skapa lönsamhet med ett människocentrerat ledarskap”

16.30 SIS VD Thomas Idermark hälsar välkommen

16.40 Presentation av standarden SS-EN ISO 27500 Den människocentrerade organisationen – syfte och allmänna principer, Tomas Berns, ordförande SIS standardiseringskommitté

16.55 Erfarenheter av omställning till en människocentrerad organisation, Anders Sundin, Technical Director, SEMCON

17.10 Hur bygger man en människocentrerad organisation och varför? Arne Karlsson, styrelsearbetare och före detta VD för Ratos, nuvarande ordföranderoller i bl.a. Bonnier Holding och Einar Mattson

17.40 Diskussion och frågor

18.00 Mingel och tilltugg

Mer information om standarden och anmälan till seminariet:

Björn Nilsson, projektledare, SIS, Swedish Standards Institute, 070-3505452, bjorn.nilsson@sis.se

Eva Högström, pressansvarig, SIS, Swedish Standards Institute, 070-426 9862, eva.hogstrom@sis.se

Ny EU-anpassad standard för elcyklar18.12.2017 10:13Pressmeddelande

Nu finns en ny europeisk standard för elcyklar. Alla elcyklar som framförs på allmän väg måste uppfylla kraven i EU:s maskindirektiv samt vara CE-märkta. Genom att följa den nya harmoniserade standarden uppfyller leverantörer och utvecklare kraven. – Det är främst ur säkerhetssynpunkt som standarden behövs. T.ex. utsätts elcyklar för högre påkänningar på framgaffel, ram, styre och styrstam, och det är även viktigt att cykeln inte startar oavsiktligt t.ex. vid ett trafikljus, säger Claes Alstermark, ordförande i SIS-kommittén som varit med och tagit fram standarden.

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare29.11.2017 13:13Pressmeddelande

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet24.11.2017 14:47Pressmeddelande

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.