Svensk standard nyckeln till människocentrerat ledarskap

11.5.2017 10:44 | SIS Swedish Standards Institute

Idag släpper SIS, Swedish Standards Institute, en ny svensk standard som innehåller vägledning för VD, ledningsgrupp och styrelse till att skapa lönsamhet genom att bygga en människocentrerad organisation. Standarden beskriver de affärsmässiga fördelarna – och förklarar riskerna med att strunta i frågan.

I en så kallad människocentrerad organisation sätter ledningen människan i fokus genom att dra fördel av individuella skillnader, säkerställa att hälsa, säkerhet och välbefinnande prioriteras och att man agerar på ett socialt ansvarsfullt sätt. På så vis ökar inte bara trivseln hos medarbetarna utan också lönsamheten.

– Det handlar om att lyfta frågorna till en strategisk nivå. Till exempel minskar man då organisatoriska risker som annars kan leda till dålig lönsamhet, undermålig arbetsmiljö och svårigheter att locka till sig bra medarbetare, säger SIS VD Thomas Idermark.

– Standarden erbjuder strategier om hur man får till ett människocentrerat ledarskap. Standarden har med exempel på organisationer som tagit till sig ett människocentrerat ledarskap. Målsättningen är att standarden ska vara användbar för alla typer av organisationer, även inom offentlig verksamhet och icke vinstdrivande sektorer, säger Björn Nilsson, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

SIS har varit med och tagit fram den nya standarden på global nivå och nu sätts den som svensk standard med publicering idag. Standarden presenteras utförligare vid ett seminarium den 30 maj kl 16.30 i Stockholm i SIS lokaler vid Torsplan.

Program 30 maj

”Erfarenhetsutbyte kring att skapa lönsamhet med ett människocentrerat ledarskap”

16.30 SIS VD Thomas Idermark hälsar välkommen

16.40 Presentation av standarden SS-EN ISO 27500 Den människocentrerade organisationen – syfte och allmänna principer, Tomas Berns, ordförande SIS standardiseringskommitté

16.55 Erfarenheter av omställning till en människocentrerad organisation, Anders Sundin, Technical Director, SEMCON

17.10 Hur bygger man en människocentrerad organisation och varför? Arne Karlsson, styrelsearbetare och före detta VD för Ratos, nuvarande ordföranderoller i bl.a. Bonnier Holding och Einar Mattson

17.40 Diskussion och frågor

18.00 Mingel och tilltugg

Mer information om standarden och anmälan till seminariet:

Björn Nilsson, projektledare, SIS, Swedish Standards Institute, 070-3505452, bjorn.nilsson@sis.se

Eva Högström, pressansvarig, SIS, Swedish Standards Institute, 070-426 9862, eva.hogstrom@sis.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.