Svensk standard nyckeln till människocentrerat ledarskap

Idag släpper SIS, Swedish Standards Institute, en ny svensk standard som innehåller vägledning för VD, ledningsgrupp och styrelse till att skapa lönsamhet genom att bygga en människocentrerad organisation. Standarden beskriver de affärsmässiga fördelarna – och förklarar riskerna med att strunta i frågan.

I en så kallad människocentrerad organisation sätter ledningen människan i fokus genom att dra fördel av individuella skillnader, säkerställa att hälsa, säkerhet och välbefinnande prioriteras och att man agerar på ett socialt ansvarsfullt sätt. På så vis ökar inte bara trivseln hos medarbetarna utan också lönsamheten.

– Det handlar om att lyfta frågorna till en strategisk nivå. Till exempel minskar man då organisatoriska risker som annars kan leda till dålig lönsamhet, undermålig arbetsmiljö och svårigheter att locka till sig bra medarbetare, säger SIS VD Thomas Idermark.

– Standarden erbjuder strategier om hur man får till ett människocentrerat ledarskap. Standarden har med exempel på organisationer som tagit till sig ett människocentrerat ledarskap. Målsättningen är att standarden ska vara användbar för alla typer av organisationer, även inom offentlig verksamhet och icke vinstdrivande sektorer, säger Björn Nilsson, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

SIS har varit med och tagit fram den nya standarden på global nivå och nu sätts den som svensk standard med publicering idag. Standarden presenteras utförligare vid ett seminarium den 30 maj kl 16.30 i Stockholm i SIS lokaler vid Torsplan.

Program 30 maj

”Erfarenhetsutbyte kring att skapa lönsamhet med ett människocentrerat ledarskap”

16.30 SIS VD Thomas Idermark hälsar välkommen

16.40 Presentation av standarden SS-EN ISO 27500 Den människocentrerade organisationen – syfte och allmänna principer, Tomas Berns, ordförande SIS standardiseringskommitté

16.55 Erfarenheter av omställning till en människocentrerad organisation, Anders Sundin, Technical Director, SEMCON

17.10 Hur bygger man en människocentrerad organisation och varför? Arne Karlsson, styrelsearbetare och före detta VD för Ratos, nuvarande ordföranderoller i bl.a. Bonnier Holding och Einar Mattson

17.40 Diskussion och frågor

18.00 Mingel och tilltugg

Mer information om standarden och anmälan till seminariet:

Björn Nilsson, projektledare, SIS, Swedish Standards Institute, 070-3505452, bjorn.nilsson@sis.se

Eva Högström, pressansvarig, SIS, Swedish Standards Institute, 070-426 9862, eva.hogstrom@sis.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek20.6.2017 08:58Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.