Svensk standard nyckeln till människocentrerat ledarskap

Idag släpper SIS, Swedish Standards Institute, en ny svensk standard som innehåller vägledning för VD, ledningsgrupp och styrelse till att skapa lönsamhet genom att bygga en människocentrerad organisation. Standarden beskriver de affärsmässiga fördelarna – och förklarar riskerna med att strunta i frågan.

I en så kallad människocentrerad organisation sätter ledningen människan i fokus genom att dra fördel av individuella skillnader, säkerställa att hälsa, säkerhet och välbefinnande prioriteras och att man agerar på ett socialt ansvarsfullt sätt. På så vis ökar inte bara trivseln hos medarbetarna utan också lönsamheten.

– Det handlar om att lyfta frågorna till en strategisk nivå. Till exempel minskar man då organisatoriska risker som annars kan leda till dålig lönsamhet, undermålig arbetsmiljö och svårigheter att locka till sig bra medarbetare, säger SIS VD Thomas Idermark.

– Standarden erbjuder strategier om hur man får till ett människocentrerat ledarskap. Standarden har med exempel på organisationer som tagit till sig ett människocentrerat ledarskap. Målsättningen är att standarden ska vara användbar för alla typer av organisationer, även inom offentlig verksamhet och icke vinstdrivande sektorer, säger Björn Nilsson, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

SIS har varit med och tagit fram den nya standarden på global nivå och nu sätts den som svensk standard med publicering idag. Standarden presenteras utförligare vid ett seminarium den 30 maj kl 16.30 i Stockholm i SIS lokaler vid Torsplan.

Program 30 maj

”Erfarenhetsutbyte kring att skapa lönsamhet med ett människocentrerat ledarskap”

16.30 SIS VD Thomas Idermark hälsar välkommen

16.40 Presentation av standarden SS-EN ISO 27500 Den människocentrerade organisationen – syfte och allmänna principer, Tomas Berns, ordförande SIS standardiseringskommitté

16.55 Erfarenheter av omställning till en människocentrerad organisation, Anders Sundin, Technical Director, SEMCON

17.10 Hur bygger man en människocentrerad organisation och varför? Arne Karlsson, styrelsearbetare och före detta VD för Ratos, nuvarande ordföranderoller i bl.a. Bonnier Holding och Einar Mattson

17.40 Diskussion och frågor

18.00 Mingel och tilltugg

Mer information om standarden och anmälan till seminariet:

Björn Nilsson, projektledare, SIS, Swedish Standards Institute, 070-3505452, bjorn.nilsson@sis.se

Eva Högström, pressansvarig, SIS, Swedish Standards Institute, 070-426 9862, eva.hogstrom@sis.se

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR31.10.2017 08:17Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.