Svenska Basketbollförbundets kommentar om Jonas Jerebkos val att spela i Ryssland

Svenska Basketbollförbundet (SBBF) fick igår onsdag reda på att Jonas Jerebko, som senast representerade Sverige i VM-kvalmatcherna mot Kroatien, har skrivit på ett kontrakt med den ryska klubben CSKA Moskva.

Klubben är för närvarande utesluten ur allt internationellt spel och deltar endast i den ryska ligan som ett led i sanktionerna mot Ryssland. SBBF delar regeringens och Riksidrottsförbundets fördömande av den ryska invasionen av Ukraina, något som också har ett brett stöd i hela basketrörelsen.

Vid hemmamatchen i Kroatien manifesterade vi och spelarna gemensamt för fred, en insamling har startats till förmån för krigsoffren och många svenska basketföreningar har visat sin solidaritet på en mängd olika sätt den senaste månaden. Vidare har SBBF öppet stöttat det internationella basketbollförbundet FIBA:s beslut att utesluta Ryssland från alla turneringar och matcher.

Som spelare i landslaget är man en representant för Svensk Basket, och naturligtvis också en person till vilken vi som organisation har en mänsklig relation. Av den anledningen har det varit centralt för oss att få en direkt dialog med Jonas Jerebko innan vi meddelar vår ståndpunkt. Fredrik Joulamo, generalsekreterare i Svenska Basketbollförbundet, har under onsdagen pratat med Jonas Jerebko om hans val att spela i Ryssland och påtalat hur det direkt strider mot Svensk Baskets värderingar och vårt tydliga ställningstagande i frågan om Ryssland.

Efter denna dialog har vi tyvärr tvingats konstaterat att det inte finns några förutsättningar för Jonas Jerebko att representera ett svenskt basketlandslag.

Svenska Basketbollförbundets förbundsstyrelse
genom ordförande Susanne Jidesten

Damlandslaget samlas för juniläger10.5.2022 14:22:31 CEST | Pressmeddelande

Årets första damlandslagstrupp kallas till läger 11-15 juni, och förbundscoacherna har valt att ta ut en ung trupp som ska få chansen att visa upp sig inför fortsättningen av EM-kvalet. – Det är en mix av collegespelare, SBL-spelare och några yngre utlandsproffs som varit med tidigare. Att vi inte har några kvalmatcher i sommar ger oss nu chansen att få jobba med dessa spelare och se vilka som kan slå sig in i truppen i november, säger förbundscoach Ira Otamiri.