Svenska Bostäder introducerar hemokrati

Omkring 60 000 stockholmare har sina hem hos det allmännyttiga bolaget Svenska Bostäder. Ännu fler berörs av bolaget som lokalhyresgäster, anställda och invånare i staden. Därför inför Svenska Bostäder nu hemokrati: ett uppdaterat boendeinflytande där hyresgäster, lokalkunder och stockholmare ska ges större möjlighet att få vara med och påverka.

- Hemokrati flyttar fram positionerna för vad ett allmännyttigt boende är och framför allt kan vara. Om du bor hos oss, hyr lokal i våra fastigheter, jobbar på bolaget eller är en av alla stockholmare som äger oss ska du få göra din röst hörd. Din röst är vår byggsten, säger Stefan Sandberg, vd på Svenska Bostäder.

Som ett första steg i att introducera hemokrati har bolagets vd Stefan Sandberg gått ut i ett e-postmeddelande som skickats ut till över 24 000 hyresgäster och frågat dem vad de vill vara med och påverka. Frågan har engagerat och svaren har rört allt från miljöstugor till specifika detaljer inuti lägenheten.

Två teman som återkommer i många svar är utemiljöer och gemensamma utrymmen. Många hyresgäster vill vara med och påverka sin gård, vilka växter som planteras och hur lekplatsen ser ut. Flera har även uttryckt en önskan att få vara med och sköta om växterna. Gemensamhetslokaler, miljöstugor och cykelrum engagerar också och flera hyresgäster efterfrågar byteshyllor och gemensamma verktyg eller annan utrustning.

”Så trevligt att ni underlättar för oss hyresgäster att kommunicera våra tankar till er”, inleder en hyresgäst sitt svar med.

”Jag vill ta ansvar för en byteshörna i vår miljöstuga”, säger en annan hyresgäst.

”Jag skulle vilja kunna påverka rabatter och annan skötsel av till exempel gräsytan utanför huset. Jag är beredd att själv lägga tid på detta”, är svaret från en tredje hyresgäst.

Genom att ge boende, medarbetare och lokalkunder en röst och en verklig möjlighet att påverka sin vardag skapar Svenska Bostäder tryggare områden och lever upp till allmännyttans grunduppdrag om boinflytande.

Härnäst ska bolaget ta hand om svaren som kommit in, återkoppla till alla som har tagit sig tid att svara och så småningom gå vidare med flera av de förslag som är möjliga att genomföra. I slutet av maj kommer alla Svenska Bostäders anställda under en tvåveckorsperiod vara ute på besök i distrikten och föra dialog med hyresgäster och samla in förslag och feedback. Bolaget kommer också att delta under Järvaveckan, både med tältplats och ett livesänt seminarium, och under flera andra evenemang under året som till exempel Dalendagen, Kärrtorpsfestivalen och Husbyfestivalen.

- Hemokrati är ett förhållningssätt som jag vill ska påverka alla oss som jobbar, bor eller driver verksamhet hos Svenska Bostäder. Vi vill utveckla boendeinflytandet ett steg till, säger Stefan Sandberg.

Svenska Bostäder grundades 1944 och ägs av Stockholms stad. Svenska Bostäder är ett av Sveriges största bostadsbolag och har i över 75 år haft en aktiv roll i byggandet av Stockholm. Svenska Bostäder förvaltar cirka 27 000 hyreslägenheter, 4 centrumanläggningar och 4 000 lokaler. Svenska Bostäder har 300 anställda. Dotterbolaget Stadsholmen förvaltar cirka 1 600 hyreslägenheter och 900 lokaler och har 20 anställda.