Svenska Bostäder räknar med hållbarhet

Hur räknar man ut det ekonomiska värdet av sociala hållbarhetsinsatser? Det är en fråga som Svenska Bostäder tagit sig an i projektet Räkna med hållbarhet. Tillsammans med Familjebostäder i Göteborg, Uppsalahem, Helsingborgshem, Familjebostäder i Stockholm och Sveriges Allmännytta har Svenska Bostäder och Ramboll tagit fram en rapport och ett kostnadsfritt verktyg för att värdera sociala insatser – som att till exempel att anställa sommarjobbare och trygghetsvärdar.
Feriejobbare hos Svenska Bostäder. Foto: Peter Lydén

Projektet finansierades av den statliga innovationsmyndigheten Vinnova och även Boverket och Malmö universitet bidrog som referensgrupp.

Genom att använda sig av verktyget ska bostadsbolag kunna räkna ut det ekonomiska värdet, både för bolaget själva och för samhället i stort, av olika sociala insatser. Dessa uträkningar kan sedan användas för att utvärdera de insatser som gjorts, fatta beslut om framtida insatser samt öka träffsäkerheten för det sociala hållbarhetsarbetet.

- För min del har den iterativa processen och vägen fram till att landa verktyget tillsammans med övriga aktörer varit mest givande, säger Caroline Dahlbom, samordnare för social hållbarhet på Svenska Bostäder och medförfattare till rapporten. Att undersöka de sociala insatser olika bolag gör, alternativt ämnar att göra, genom att tydliggöra strukturer och konkretisera vad, varför och hur utifrån ett effektlogiskt tänk kring respektive insats.

Modellen ger inte svar på alla aspekter och insatser, men den ger en grund för hur tankeprocessen ska gå, vilka resultat som förväntas, hur dessa kan värderas samt vad det är som ska mätas. Det kan vara tidskrävande att samla in de olika värdena och föra in dessa i verktyget och det kan vara en utmaning att få in tillräckligt många enkätsvar från de som till exempel har sommarjobbat. Men verktyget är ett steg i rätt riktning.

Socialt hållbara insatser kräver tålamod, lyhördhet och ödmjukhet. Då kan modellen och verktyget Räkna med hållbarhet användas som en ledstång och en hjälp för att utvärdera ett bolags insatser löpande och ge en indikation kring effektmål samt ett underlag för eventuella justeringar. En väl genomarbetad effektkedja kan bidra till värdefulla insikter.

Petra Karlsson, ledningskoordinator på Svenska Bostäder och projektledare för Räkna med hållbarhet, lyfter också att projektet har gett många lärdomar och insikter.

- Vi har lärt oss mycket under projektets gång: allt från hur vi kan definiera och följa upp effekter av en social insats till hur vi kan strukturera datainsamlingen internt för att en insats ska bli enklare att värdera. Det är lärdomar vi tar med oss för att bli ännu bättre på att räkna med social hållbarhet, säger hon.

Mer information om projektet och verktyget:

Feriejobbare hos Svenska Bostäder. Foto: Peter Lydén