Svenska Brottningsförbundet har beviljats ett treårigt projekt med Allmänna arvsfonden. Satsningen ska bidra till att fler människor med någon funktrionsvariation ska få möjlighet att prova på brottning.

Satsningen heter ”En brottarmatta utan gränser” och syftar till att utveckla målgruppsanpassad brottning för barn och unga med intellektuell funktionsnedsättning. Målet är att 15 föreningar ska erbjuda verksamhet efter projekttiden. I början av projektet kommer Umeå Brottning och Västerås BK Brottning vara med och försöka komma igång med verksamheten.

Samuel Lund, Generalsekreterare på Svenska Brottningsförbundet säger,
- Det känns väldigt roligt att Allmänna arvsfonden beviljade vårt projekt. Detta kommer att hjälpa svensk brottning att bli ännu mer inkluderande och göra brottningen tillgänglig för alla, oavsett bakgrund, kön, ålder och eventuell funktrionsvariation.

Carina Lundgren från Umeå Brottning säger,
- Att vara med och få starta upp denna verksamhet känns fantastiskt. Vi hoppas och tror att denna satsning kommer att bidra till att fler människor hittar rörelseglädje blir mer fysisk aktiva i en inkluderande verksamhet

Efter projekttidens slut är avsikten att brottning för människor med funktrionsvariation ska bli en del av Svenska Brottningsförbundets ordinarie verksamhet.

För mer information, kontakta:
Samuel Lund, Generalsekreterare Svenska Brottningsförbundet
E-post: samuel.lund@brottning.rf.se