SchibstedSchibsted

Svenska Dagbladet inleder samarbete med Sportbladet

Dela
Ett nytt lag kliver snart ut på sportjournalistikens arena. Svenska Dagbladet och Sportbladet inleder ett samarbete som ska ge SvD:s läsare en utökad och mer fördjupad sportbevakning. ”Genom att samarbeta med Sveriges främsta sportredaktion kan vi erbjuda våra läsare ännu vassare bevakning”, säger SvD:s redaktionschef Maria Rimpi.
Med start i januari kommer Sportbladet att ansvara för produktionen av Svenska Dagbladets sportsidor i papperstidningen och i digitaltidningen eSvD.
Med start i januari kommer Sportbladet att ansvara för produktionen av Svenska Dagbladets sportsidor i papperstidningen och i digitaltidningen eSvD.

Med start i januari kommer Sportbladet att ansvara för produktionen av Svenska Dagbladets sportsidor i papperstidningen och i digitaltidningen eSvD, samarbetet innebär också en förstärkning av Svenska Dagbladets sportbevakning online.

– Det är väldigt roligt att vi kan sjösätta detta koncernsamarbete inom Schibsted och ta del av varandras styrkor, i det här fallet genom att vi samarbetar med Sveriges största sportdestination, säger SvD:s Maria Rimpi.

Svenska Dagbladet har i flera år haft TT Nyhetsbyrån som leverantör av sportsidor, men nu blir systertidningen Aftonbladet ny leverantör. Förutom redaktörskap och redigering ingår ett urval av Sportbladets texter i uppdraget. För läsarna kommer det att innebära ytterligare innehåll utöver det som redan i dag publiceras inom ramen för SvD:s sportbevakning, däribland tidningens uppskattade sportkrönikör Anders Lindblad som fortsätter att vara en viktig röst.

– Vårt innehåll utvidgas och vi får tillgång till fler kvalificerade artiklar från sportvärlden. Det kommer att stärka SvD:s läsarerbjudande i både pappers- och digitaltidning och på vår nyhetssajt, säger Malin S Ånell, print- och digitaltidningschef på Svenska Dagbladet.

Samarbetet stärker banden mellan de svenska tidningarna i Schibsted. För Sportbladet blir det ett nytt spännande uppdrag att leverera sportsidor till SvD-läsare.

– Sportbladet har Sveriges mest framgångsrika sportredaktion. Att vi nu kan dela med oss av den kompetensen till vår koncernkollega Svenska Dagbladet är naturligtvis väldigt roligt och ett naturligt steg, säger Erika Scott, printchef Redaktion och Magasin på Aftonbladet.

Sportbladet är i dag Sveriges största sportdestination med över en miljon läsare varje dag. Sedan starten i maj 2000 har det rosa Sportbladet byggt en stark position och redaktionen samlar i dag många av Sveriges mest framstående sportjournalister.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Rimpi, redaktionschef, Svenska Dagbladet. Tel: 070-634 58 04.E-post:maria.rimpi@svd.se
Malin S Ånell, print- och digitaltidningschef, Svenska Dagbladet. Tel: 076-798 72 45. E-post:malin.s.anell@svd.se.
Erika Scott, printchef Redaktion och Magasin, Aftonbladet. Tel: 0722-41 54 54. E-post: erika.scott@aftonbladet.se
 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Med start i januari kommer Sportbladet att ansvara för produktionen av Svenska Dagbladets sportsidor i papperstidningen och i digitaltidningen eSvD.
Med start i januari kommer Sportbladet att ansvara för produktionen av Svenska Dagbladets sportsidor i papperstidningen och i digitaltidningen eSvD.
Ladda ned bild
Maria Rimpi, redaktionschef, Svenska Dagbladet.
Maria Rimpi, redaktionschef, Svenska Dagbladet.
Ladda ned bild
Malin S Ånell, print- och digitaltidningschef, Svenska Dagbladet.
Malin S Ånell, print- och digitaltidningschef, Svenska Dagbladet.
Ladda ned bild
Erika Scott, printchef Redaktion och Magasin, Aftonbladet.
Erika Scott, printchef Redaktion och Magasin, Aftonbladet.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye