Svenska medaljhoppet tillbaka efter covid – ansluter till VM

För över en vecka sedan testades Ebba Årsjö positivt för covid-19 och missade därmed inledningen av VM. Efter att ha varit symptomfri i över en vecka testades hon negativt under måndagen och ansluter till den svenska VM-truppen.
Ebba Årsjö ansluter till VM under tisdagen och kommer göra VM-debut under torsdagens storslalom.

Dagarna innan VM-starten i norska Lillehammer testades Ebba Årsjö positivt för covid-19. Eftersom symptomen var väldigt milda fanns det en liten förhoppning om att den svenska talangen skulle ansluta senare under mästerskapet. Så blir nu också fallet. Under måndagen fick hon besked om negativt provsvar.

– Jag är så glad just nu. Det har varit vidrigt att sitta hemma och titta när tjejerna har tävlat. Det är de här mästerskapen man tränar och sliter varje dag för. Jag är löjligt taggad på att få åka till Norge och tävla igen, säger Ebba Årsjö efter beskedet.

Ebba har missat samtliga fartgrenar, störtlopp, Super G och superkombinationen. De discipliner som återstår är storslalom, slalom och parallellslalom. Hon har tidigare under säsongen vunnit två världscupsegrar, en i slalom och en i storslalom.

"Extremt taggad"

– Största utmaningen nu blir att kunna ta det lugnt och inte vilja överprestera. Jag kommer vara extremt taggad så nu gäller det att börja jobba mentalt för att hitta rätt nivå inför torsdagens storslalom.

Inte nog med det glada beskedet om att kunna tävla igen är Ebba Årsjö nominerad till Årets nykomling under mändagens Idrottsgala.

– Det ska bli superspännande ikväll och jag är så stolt över att vara nominerad. Vilken dag, säger en glad Ebba Årsjö som kommer delta på Idrottsgalan digitalt under kvällen.

Kommande VM-tävlingar

Tisdag 18/1 – 18 km längdskidor – Arnt-Christian Furuberg

Onsdag 19/1 – Storslalom herrar – Aaron Lindström och Arvid Skoglund

Torsdag 20/1 – Storslalom damer – Ebba Årsjö