Svensk Handel

Svenska och norska coronaregler slår hårt mot en redan drabbad gränshandel

Dela
2019 spenderade norska besökare 27,9 miljarder kronor i den svenska detaljhandeln och bidrog till att skapa 7200 arbetstillfällen i Sverige. Men pandemin medförde att dessa siffror i princip eliminerades. I takt med att samhället öppnades upp vädrade gränshandeln morgonluft, men nya restriktioner slår nu stenhårt mot den handel som betyder så mycket för orterna utmed gränsen mot Norge.
Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel.

I mars presenterade Svensk Handel, tillsammans med Region Värmland och Västra Götalandsregionen, rapporten ”Norsk konsumtion i svensk detaljhandel och dess bidrag till svensk ekonomi”, där det konstaterades att pandemin lagt sig som en våt filt över försäljningen och att många handlare rapporterade tapp på över 90 procent.

I och med att Norge under hösten lättade på sina inreserestriktioner var det många kommuner längs med gränsen som fick hoppet tillbaka. Kunderna vände åter och handelsföretagen kunde ännu en gång anställa personal för att ta emot norska besökare. När nu både Norge och Sverige väljer inreserestriktioner framför samverkan försätter man återigen gränshandeln i dvala.

"När det nordiska samarbetet behövdes som mest har det visat sig fungera som sämst"

- Pandemins utmaningar måste mötas gemensamt mellan Sverige och Norge. Gränshandeln är för betydelsefull för att få tas som politisk gisslan, i stället för att hindra utbytet mellan våra länder borde fokus ligga på att stärka det nordiska samarbetet, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel och tillägger:

När det nordiska samarbetet behövdes som mest har det visat sig fungera som sämst. När man borde arbeta tillsammans och utveckla umgänget i gränsområdena tenderar fokus från både norsk och svensk sida ligga på att stapla gränshinder på varandra.

- I orter som Strömstad, Charlottenberg, Årjäng, Långflon, Storlien och Riksgränsen hotas nu jobb och företagande såväl på kort som lång sikt. Detta handlar om mer än handel, det handlar om framtiden för hårt drabbade kommuner utmed gränsen mot Norge. Jag undrar om våra beslutsfattare verkligen förstår hur mycket som står på spel i dessa ofta glest befolkade delar av vårt land, avslutar Mats Hedenström.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Ladda ned bild

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye