Svenska Röda Korset ökar insatserna mot covid-19 i världens största flyktingläger

Trots låg testkapaciteten har flera fall av covid-19 konstaterats i flyktinglägret Cox’s Bazar i Bangladesh. Med 900 000 människor boende på yta lika liten som Södermalm i Stockholm med begränsade vatten- och sanitetssystem är riskerna för en okontrollerad spridning stora. Med hjälp av medel från Sida ökar därför Svenska Röda Korset nu sina insatser.

En volontär från bangladeshiska Röda Halvmånen visar barn i flyktinglägret Cox's Bazar hur man tvättar händerna.

– Människorna i Cox’s Bazar har i flera år levt under oerhört tuffa förhållanden med brist på allt från sjukvård och utbildning till inkomster och covd-19 har bara accelererat problemen, säger Sofia Calltorp, internationell chef på Röda Korset.

De två miljoner kronor som Sida nu tillför Röda Korsets insatser kommer bland annat att användas för att oftare desinficera toaletter och gemensamma utrymmensäker hantering av avfallsvatten, bygga fler platser för handtvätt och öka tillgången till rent vatten.

Röda Korset har funnits på plats med personal och insatser i flykinglägren Cox’s Bazar sedan hösten 2017 då hundratusentals människor flydde dit från Rakhine i Myanmar. Svenska Röda Korset har ett särskilt fokus på vatten och sanitetsförsörjning. Sedan ett par månader tillbaka har det arbetet anpassats för att bättre svara mot covid-19 genom att bland annat distribuera mer tvål och hjälpt till att bygga isolerade platser för personer med misstänkt smitta.

- De insatser som vi gör nu med att få in mer tvål och vatten och öka möjligheterna till att ge behandling utan att viruset sprids i lägren räddar vi liv. Men vi ser samtidigt enorma sekundäreffekter av viruset, både i Cox’s Bazar och på andra platser där folk lever i stor utsatthet. Matosäkerheten ökar, människor förlorar inkomster och redan svaga sjukvårdssystem pressas av ytterligare belastning. De som betalar det högsta priset för pandemin är de som redan innan hade minst resurser, säger Sofia Calltorp.

10-åriga Jume och hennes kompisar i Cox's Bazar hämtar rent vatten för att ta hem.

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA11.5.2020 10:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 11 maj kommer volontärer från Röda Korset att bemanna ett tält utanför Helsingborgs lasarett, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om covid-19 på flera olika språk och om hur du kan hantera din oro. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.