Svenska Röda Korset ökar insatserna mot covid-19 i världens största flyktingläger

Trots låg testkapaciteten har flera fall av covid-19 konstaterats i flyktinglägret Cox’s Bazar i Bangladesh. Med 900 000 människor boende på yta lika liten som Södermalm i Stockholm med begränsade vatten- och sanitetssystem är riskerna för en okontrollerad spridning stora. Med hjälp av medel från Sida ökar därför Svenska Röda Korset nu sina insatser.

En volontär från bangladeshiska Röda Halvmånen visar barn i flyktinglägret Cox's Bazar hur man tvättar händerna.

– Människorna i Cox’s Bazar har i flera år levt under oerhört tuffa förhållanden med brist på allt från sjukvård och utbildning till inkomster och covd-19 har bara accelererat problemen, säger Sofia Calltorp, internationell chef på Röda Korset.

De två miljoner kronor som Sida nu tillför Röda Korsets insatser kommer bland annat att användas för att oftare desinficera toaletter och gemensamma utrymmensäker hantering av avfallsvatten, bygga fler platser för handtvätt och öka tillgången till rent vatten.

Röda Korset har funnits på plats med personal och insatser i flykinglägren Cox’s Bazar sedan hösten 2017 då hundratusentals människor flydde dit från Rakhine i Myanmar. Svenska Röda Korset har ett särskilt fokus på vatten och sanitetsförsörjning. Sedan ett par månader tillbaka har det arbetet anpassats för att bättre svara mot covid-19 genom att bland annat distribuera mer tvål och hjälpt till att bygga isolerade platser för personer med misstänkt smitta.

- De insatser som vi gör nu med att få in mer tvål och vatten och öka möjligheterna till att ge behandling utan att viruset sprids i lägren räddar vi liv. Men vi ser samtidigt enorma sekundäreffekter av viruset, både i Cox’s Bazar och på andra platser där folk lever i stor utsatthet. Matosäkerheten ökar, människor förlorar inkomster och redan svaga sjukvårdssystem pressas av ytterligare belastning. De som betalar det högsta priset för pandemin är de som redan innan hade minst resurser, säger Sofia Calltorp.

10-åriga Jume och hennes kompisar i Cox's Bazar hämtar rent vatten för att ta hem.

Rätten till skydd får stå tillbaka när EU fokuserar på återvändande28.9.2020 08:56:08 CESTPressmeddelande

I onsdags presenterade Ylva Johansson EU-kommissionens förslag till en migrations- och asylpakt. Ylva Johansson betonade under pressträffen att EU ska erbjuda skydd till människor som behöver det, vilket är välkommet. Tyvärr motsäger förslagen retoriken - rätten att söka skydd och möjligheten för migranter och flyktingar att tillgodose sina grundläggande mänskliga rättigheter ges litet utrymme i pakten.

Röda Korset: Kommentar på migrationskommitténs betänkande 15.9.2020 15:32:11 CESTPressmeddelande

Idag tog justitieminister Morgan Johansson emot betänkandet från den parlamentariska migrationspolitiska kommittén. Betänkandet lämnar förslag på ett antal områden, bland annat föreslår man att nuvarande längd på tidsbegränsade tillstånd permanentas och att permanenta uppehållstillstånd endast ska kunna ges om den sökande uppfyller vissa krav, vilket är helt nytt i Sverige. Betänkandet föreslår också att en humanitär skyddsgrund införs och att försörjningskraven för familjeåterförening blir kvar.

En majoritet av svenskarna är fortsatt positiva till en medmänsklig migrationspolitik  9.9.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

En majoritet av svenskarna är fortfarande för att barn och föräldrar som splittrats på flykt ska kunna återförenas i Sverige, att svårt sjuka barn och vuxna ska ha möjlighet att stanna och att barn som vistats länge i Sverige och lärt sig språket ska kunna stanna här. Det visar en ny opinionsundersökning från Novus gjord på uppdrag av Svenska Röda Korset, Rädda Barnen och Svenska kyrkan.