Svenskar att hålla koll på i helgen

Två Diamond League-tävlingar på fyra dagar, plus mindre tävlingar runtom i Europa. Och förutom galan i Oslo bjuder torsdagskvällen på SM i 10km landsväg, ett lopp som går runt Riddarfjärden i Stockholm. Så ser de närmaste dagarna ut för svenskt vidkommande.

13/6:

Diamond League, Oslo (Bislett Games):
Armand Duplantis, stav
Erika Kinsey, höjd
Fanny Roos, kula
Kalle Berglund, en engelsk mile

Bislett Games (icke Diamond League-starter):
Andreas Kramer, 800m
Lovisa Lindh, 800m
Hanna Hermansson, 800m
Kontakt i Oslo: Stina Funke, 070-710 07 32
Tävlingen sänds i CMore från 19:15 och TV4 från 20:00.
Till tävlingens hemsida

SM 10km landsväg, Stockholm (SM-milen):
Charlotta Fougberg

Daniel Ståhl, diskus
Kontakt Daniel: Vésteinn Hafsteinsson, 070-914 71 58

Helgens friidrottshöjdpunkter25.6.2020 16:17:59 CESTPressmeddelande

Under helgen väntar nya spännande tävlingar med flera av de främsta friidrottarna till start. Lördagen är särskilt intensiv med toppkastare som Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson i Bottnarydskastet och premiär för Stavhoppstouren. Samma dag samlas löpare i Göteborg då det är dags för Sprintutmaningen på Ullevi och Bannister Running Summer Night Classic på Slottsskogsvallen. Under söndagen fortsätter Bottnarydskastet med bland annat Kim Amb

Friidrottsspänning i midsommartid19.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Runt om i landet fylls det på med tävlingar, så även i dagarna runt Midsommar. Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson är några av de som tävlar igen på söndag och på tisdag gör Sveriges främsta löpare upp över 10 000 m på Stockholms Stadion. Samma kväll är det dags för Ida Storm att återigen kliva in i släggringen, nu i Lund, och för Carl Bengström, som hade en strålande inledning under den gångna helgen, att göra säsongsdebut i favoritgrenen 400mh, i Göteborg.

Motionsloppens frånvaro hotar föreningsekonomi och folkhälsa16.6.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna distribueras regeringens ekonomiska stöd till idrottsföreningar. Detta går till föreningar som påverkats av inställd verksamhet mellan 12 mars och 30 juni. Men situationen är fortsatt allvarlig, både i pandemin och hos många lopparrangerande friidrottsföreningar. Motionslopp ses som offentlig sammankomst och deras genomförande begränsas därför kraftigt av regleringen att dessa inte får samla fler än 50 personer. I loppkalendern brukar det vanligtvis återstå flera hundra lopp såhär års men när de nu ställs in försvinner både motionsmotivation och föreningsekonomi.