Myndigheten för press, radio och tv

Svenskarnas nyhetskonsumtion har ökat under corona-pandemin

Dela

Den pågående corona-pandemin har bidragit till en ökad efterfrågan på nyheter. Vår nya rapport "Svenska nyhetsvanor 2020 - i normaltider och kristider" visar att allt fler svenskar har tagit del av nyhetssändningar i radio, tv och på morgontidningarnas nyhetssajter. Störst ökning av nyhetsanvändningen har skett på public service-mediernas och TV4:s nyhetssajter.

En del av förklaringen till den kraftiga uppgången ligger sannolikt i de dagliga pressträffar som sänts direkt på SVT:s sajt. Det nyhetsprogram som har ökat mest under våren är Aktuellt, men även TV4 Nyheterna och Rapport har haft en ökad räckvidd. Sociala medier som nyhetsplattform har däremot inte fått något uppsving utan tvärtom minskade deras betydelse som källa till nyheter under pandemin.

Den digitala skiljelinjen blir allt mindre

I rapporten, Svenska nyhetsvanor i normaltider och kristider, beskrivs också hur svenskarna successivt har förändrat nyhetsanvändningen under åren 2000 – 2019 från papper och tablå till digitala nyhetsmedier. I slutet av 2010-talet har den digitala skiljelinjen mellan yngre och äldre blivit något mindre, eftersom den äldre delen av befolkningen har blivit allt mer digitala.

Rapporten Svenska nyhetsvanor 2020 - i normaltider och kristider är gjord av Ulrika Andersson, docent och biträdande föreståndare för SOM-institutet, på uppdrag av Myndigheten för press, radio och tv.

Nyckelord

Kontakter

Vid frågor kontakta
Ulrika Andersson, docent, forskare och biträdande föreståndare SOM-institutet
031-786 33 00

Bilder

Länkar

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Arenavägen 55
121 77 Johanneshov

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

Ny rapport: Nytt bottenår för dagspressen - under 2019 sjönk tidningsföretagens försäljning med omkring 1 miljard kronor21.10.2020 09:02:44 CESTPressmeddelande

Den svenska mediemarknaden, som redan innan 2020 präglades av en allt tuffare global konkurrens, gjorde en tvärnit i pandemins spår. Sämst rustad var dagspressen som gick in i 2020 med sämsta året hittills i ryggen. Det visar siffror från vår nya rapport "Medieutveckling 2020 - Medieekonomi" som publiceras idag. Rapporten analyserar de svenska medieföretagens bokslut för 2019, men tar också en titt på hur reklammarknaden har utvecklats under det första halvåret 2020. Medieekonomi är skriven av Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet, på uppdrag av MPRT.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum