Svenskarnas sparande under pandemin går i första hand till resor

En färsk undersökning från Ving visar att drygt 5 av 10 svenskar har sparat mer pengar än vanligt under Coronapandemin. Och när världen öppnar upp igen är det främst en resa man vill unna sig för sparpengarna, det svarar 62 procent av respondenterna. Många har också lagt undan för att kunna unna sig och sätta guldkant på tillvaron framöver samt för att ha en buffert.

Kuredu Island Resort & Spa, fotograf Joakim Borén, Ving

I Vings Resepanel från april har totalt 4 248 respondenter valt att delta. Mer än hälften (53 %) av de svarande börjar nu se början till slutet av pandemin och känner sig mer benägna att boka en resa jämfört med för en månad sedan. Undersökningen visar också att 44 procent vill resa oftare än tidigare. Endast 3 procent planerar för att resa mer sällan och för 46 procent kommer frekvensen på resandet att vara oförändrat framöver.

- Reslusten bland svenskarna är enormt stor just nu. Efterfrågan på sommarresor har ökat med 40 procent jämfört med för tre veckor sedan och ser vi till perioden juli-september har nybokningarna ökat med 70 procent. Många har sparat lite extra för att snart komma iväg på en efterlängtad resa. Man vill också unna sig mer lyx, där många t ex bokar rum med egen poolaccess, ett bättre hotell eller vill unna sig god mat och dryck under semestern. Vi kan också se att många vill komma iväg på den där ”Once in a lifetime-resan”. Resmål som Maldiverna, Thailand och Mauritius bokar väldigt bra just nu, Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

De flesta (drygt 8 av 10) planerar att spendera ungefär lika mycket pengar som vanligt på sin semesterresa, medan en av tio svarar att de kommer att lägga mer pengar på sin nästa utlandsresa. I topp hamnar ett bättre, lyxigare hotell med fina rum och faciliteter (67 %), följt av mat och dryck samt restaurangbesök (47 %). För många svenskar (34 %) är uppgradering på flyget också något man vill unna sig.

Topplista: Det sparar svenskarna till under pandemin

1. En resa, 62 procent

2. För speciella tillfällen med extra guldkant, 38 procent

3. En buffert om något oväntat sker, 36 procent

4. Långsiktigt sparande, 33 procent

5. Renovering av hemmet, 14 procent

Om Resepanelen

Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Undersökningen genomfördes 15-19 april, 2021 med 4248 respondenter i Sverige. Att vara med i Resepanelen är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Kuredu Island Resort & Spa, fotograf Joakim Borén, Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Förenklat resande ger uppsving i resebokningarna hos Ving6.7.2021 13:36:50 CEST | Pressmeddelande

Den 1 juli infördes EU:s Covidbevis, vilket underlättar för resandet inom Europa. Det i kombination med att allt fler regioner i Sverige nu klassas som ”gröna” samt att många länder godkänner snabbtester för Covid-19 har gett effekt på bokningarna hos Ving. Mellan den 1-4 juli fördubblades antalet bokningar i sommar jämfört med helgen innan och sett till enbart bokningar med avresa i juli månad ökade försäljningen med mer än 120 procent.

Danskarna bokar resor i rekordfart19.5.2021 11:15:25 CEST | Pressmeddelande

När Danmark i fredags inledde fas tre i återöppnandet av samhället och reserestriktionerna till bland annat Kanarieöarna och Mallorca lyftes ökade efterfrågan på resor enormt. Under helgen sålde Vings systerbolag Spies rekordmånga resor, med en ökning på drygt 160 % jämfört med samma tid för två år sedan, som var ett ”normalår”. Efterfrågan på resor är nu så pass stor att ett större flygplan från Vings flygbolag Sunclass Airlines sätts in under maj och de första veckorna i juni för att kunna flyga ännu fler resesugna svenskar och danskar från Köpenhamn till Mallorca.

Fullbokade charterflyg när Ving drar igång sommarsäsongen5.5.2021 07:43:19 CEST | Pressmeddelande

Nu på morgonen lyfter Vings första flyg för sommarsäsongen från Arlanda och avgången, som går till Gran Canaria, är helt fullbokad. Och trenden fortsätter även de närmaste veckorna där de kommande tre avgångarna är så gott som fulla. På övriga flyg senare i maj finns fortsatt platser kvar, men det gäller att vara snabb då platserna går åt snabbt. Gran Canaria är först ut att öppna av Vings sommarresmål, därefter kommer Mallorca, Kreta och Rhodos, följt av övriga Medelhavsdestinationer.