Svensken drömmer om att bli projektledare

Projektledare toppar listan över svenskarnas drömjobb, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. Ingenjör och administratör hamnar på andra respektive tredje plats, medan kommunikatör/marknadsförare ersätter lärare på topp tio-listan.

– Projektledare är ett spännande yrke som både handlar om att driva arbetet framåt och att inspirera människor. Arbetet har ett konkret mål, en start och ett avslut, vilket tilltalar många. Projektledning ställer ofta höga krav på kreativitet, kommunikationsförmåga och att kunna leda utan att nödvändigtvis vara chef, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

Projektledare har avancerat från tredje plats till första plats på topplistan över svenskarnas drömjobb 2017. Nytt för i år är att yrket kommunikatör/marknadsförare finns med på drömjobbslistan, samtidigt som läraryrket halkar ur topp tio.

Bara fem procent av svenskarna tycker att deras nuvarande jobb är deras drömjobb. Nästan hälften, 46 procent, tycker att det som främst lockar med drömjobbet är möjligheten till personlig utveckling och en tredjedel, 35 procent, ser drömjobbet som spännande.

– Vi vet från tidigare Work Life-undersökningar att viktiga faktorer för personlig utveckling är möjligheten att lära sig nytt och att ta ett större ansvar på jobbet. Som projektledare får man ofta ta sig an nya utmaningar och är den som planerar, leder och styr arbetet, säger Lars Forseth.

Projektledare ses som ett drömjobb hos både kvinnor och män. Yrken som författare, kommunikatör/marknadsförare och managementkonsult finns med på kvinnornas topp tio-lista, men saknas däremot på männens drömjobbslista. De vill i högre utsträckning bli ingenjörer, entreprenörer och säljare.

4 793 personer deltog i ManpowerGroups arbetslivspanel i mars 2017. De utgör ett representativt urval av Sveriges arbetsföra befolkning avseende ålder, kön och bostadsort.

Topplista: Svenskarnas drömjobb 2017, jämförelse med 2016
Topplista: Männen respektive kvinnornas drömjobb 2017

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen avslutades under mars 2017 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 793 personer har svarat på frågorna.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter och med fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Ny rapport: Så slipper ditt jobb hotas av automatiseringen23.4.2018 08:43Pressmeddelande

Automatisering är inte ett hot mot jobben – för de som har rätt förmågor. Arbetsgivare värderar kommunikations-, samarbetes- och problemlösningsförmåga högst och ungefär en fjärdedel tycker att personer med dessa förmågor är svårast att hitta. Kombinerat med digitala och tekniska färdigheter är detta receptet för att klara sig bäst på framtidens arbetsmarknad, enligt ManpowerGroups nya rapport Skills Revolution 2.0.

Försiktigt optimistiska signaler för vårens arbetsmarknad i mellersta Sverige13.3.2018 08:21Pressmeddelande

Arbetsgivare i mellersta Sverige, där Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län ingår, är försiktigt optimistiska och förväntar sig fler något fler jobbtillfällen under våren. Sysselsättningstrenden för det andra kvartalet ligger på +4 procent, vilket är strax över sysselsättningstrenden för hela Sverige på +2 procent. Det visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.