Svenskt Ambulansflyg laddar för första lyftet i november
– Vi är mycket nöjda med genomgången och det intensiva arbetet som just nu bedrivs i verksamheten. Nu tar vi sikte mot driftstart vid tre baser med start i november och framåt, säger Ola Karlsson (M), styrelseordförande KSA och oppositionsråd, Region Örebro.
Områden med kvarstående utmaningar är piloter där upphandlingen av pilottjänster prövas av Förvaltningsrätten, kompetensförsörjning vid Flygkoordineringscentralen i Umeå och en samordnad övergång från dagens aktörer till Svenskt Ambulansflyg.
Mjuk start vid Arlanda och Landvetter
Även rekrytering av specialistsjuksköterskor till den luftburna ambulansverksamheten är känsligt. Regionerna beskriver en ansträngd personalsituation kopplat till pandemin. Driftstart vid Arlanda och Landvetter anpassas därför till den takt som sjukvården klarar att släppa medarbetare. Det medför en mjukare start så snart det är möjligt och senast januari 2021.
– Det krävs ett fortsatt intensivt arbete för att minska risker och säkra en trygg driftstart i november. Vi kan aldrig acceptera att svårt sjuka patienter inte skulle ha tillgång till nödvändig transport till rätt sjukvård. Patientsäkerheten går först. Därför ser vi över alla tänkbara lösningar, säger Peter Olofsson (S), vice styrelseordförande, Svenskt Ambulansflyg och regionråd, Region Västerbotten.
Förhoppning om gemensamma lösningar
Att befintliga aktörer inom ambulansflyg tvingas krympa eller avveckla sina verksamheter är orsak till spänningar i branschen och även ett stundtals hårt tonläge.
– Vi behöver hitta tillbaka till ett bra samarbetsklimat mellan alla aktörer som berörs av ambulansflyget. Jag hoppas att redan påbörjade samtal leder vidare till lösningar i en övergång som gynnar samtliga parter, säger Ola Karlsson.
Samsyn i regionerna
Svenskt Ambulansflyg har gått in i en förnyad stabilitet med ny ledningsfunktion, vilket innebär nystart för information om ökad samsyn och gemensam riktning inom de regionala förvaltningarna.
Regionernas politiska styren och ledande funktioner har växlat sedan initiativet inleddes 2012, vilket även inneburit förändrade idéer om vad som är bästa vägen framåt. Den som varit med hela resan är Anders Sylvan som i rollen som tidigare landstingsdirektör i Västerbotten och som nuvarande tf förbundsdirektör knyter ihop säcken för att se Svenskt Ambulansflyg lätta från marken.
– Jag har hela tiden trott på projektet som innebär att samtliga svenska regioner kommer att få tillgång till en samordnad resurs med hög patientsäkerhet och tillgänglighet dygnet runt. Det är en potential till utveckling av vår gemensamma sjukvård, beskriver Anders Sylvan.
Tidplan fram till driftstart i korta drag:
- Annonsering efter specialistsjuksköterskor Anestesi/IVA startar under juni månad vid Region Västerbotten. Motsvarande annonsering inleds i augusti för tjänstgöring vid baserna vid Region Uppsala och Region Västra Götaland.
- Omgående rekryteringsstart av piloter med nyckelfunktion.
- Pågående rekrytering av koordinatorer inom flyg och medicin, därutöver flygtekniker som rekryteras för KSA via upphandlad tjänsteleverantör.
- Slutförande av AOC, vilket är Transportstyrelsens godkännande för operativ verksamhet inom luftfart.
- Träning av piloter startar under sommaren, sjuksköterskor med ansvar i kabinen utbildas under hösten, likaså koordinatorer.
- Fyra flygplan levereras i månadsskiftet augusti/september
- Två flygplan levereras i oktober
- Driftstart i november vid Umeå Airport
- En mjuk driftstart vid Arlanda och Landvetter beroende på takten i rekrytering av sjuksköterskor.
Kontakter
Mariann HolmbergKommunikationsansvarig
Tel:073 800 86 16mariann.holmberg@svenskt-ambulansflyg.seBilder
Om

c/o Regionens hus
901 89 Umeå
https://www.svenskt-ambulansflyg.se/
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg kommer utföra ambulanstransport med flygplan och ha en beredskap dygnets alla timmar, året runt. Tjänsten utformas utifrån Sveriges 21 regioners, nuvarande och framtida behov, av ambulanstransport med flygplan.
Följ Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Svenskt Ambulansflyg summerar 202227.3.2023 16:10:40 CEST | Pressmeddelande
Under 2022 utförde Svenskt Ambulansflyg uppdrag vid 39 av Sveriges drygt 40-tal flygplatser och vid 28 flygplatser i andra länder. Uppdragen har utförts åt Sveriges samtliga regioner. Dominerande volymen uppdrag är normaltransporter. Transporter är både planerade och akuta och utförs med ordinarie besättning och med specialteam. Det handlar om flera tusen patienter som har fått hjälp att komma till rätt sjukhus.
Svenskt Ambulansflyg firar ett år med beredskap för hela Sverige21.2.2023 14:28:09 CET | Pressmeddelande
Den 21 februari 2023 firar Svenskt Ambulansflyg ett år i operativ drift för hela Sverige. Idag är det ett år sedan öppning av beredskapsbasen på Arlanda med beredskap tillgänglig för Sveriges samtliga regioner.
Hantering av underskott – Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg8.12.2022 18:36:44 CET | Pressmeddelande
Förbundsfullmäktige för Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har fattat beslut om hur underskottet som uppstått under uppstartsåret ska hanteras.
Svenskt Ambulansflyg uppmärksammar – ett år sedan mjukstart i Umeå15.11.2022 13:55:08 CET | Pressmeddelande
Den 15 november 2021 togs den första beställningen emot vid Flygkoordineringscentralen i Umeå. Två preparerade ambulansflygplan med medicinsk utrustning och besättningar bestående av piloter och flygsjuksköterska var redo i hangaren i Umeå för att flyga sina första uppdrag.
Svenskt Ambulansflyg – tillstånd för landning i dålig sikt7.10.2022 13:10:00 CEST | Pressmeddelande
Svenskt Ambulansflyg har uppgraderat tillståndet att landa i dålig sikt. CATII som utfärdas av Transportstyrelsen innebär landning vid 300 meter horisontell sikt och 30 meter vertikal.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum