Svenskt brons på EM-sprintstafetten

I en tät och spännande sprintmixstafett, som avslutade EM i skidorientering i Lettland, tog Sverige lag 2 brons genom Linus Rapp och Elin Schagerström. Norge vann före Estland.
Elin Schagerström och Linus Rapp tillsammans över mållinjen som bronsmedaljörer på sprintmixstafetten. Bild: Tilda Andersson.

Norges Jörgen Baklid skapade en lucka till övriga lag redan på den första av de sex sträckorna. Baklid i par med Ulvensön släppte sedan aldrig greppet om ledningen och vann till slut avstannande, 28 sekunder före Estland med Mattis Jaama och Daisy Kudre Schnyder.

Sverige lag 1 med Jonatan Ståhl och Evelina Wickbom och Sverige lag 2 med Linus Rapp och Elin Schagerström var hela tiden med i fighten om andraplatsen i kamp med Estland lag 1 och Finland lag 1, som dock stämplade fel.

Ut på sista sträckan skickade Baklid ut Ulvensön med 48 sekunders ledning till Sverige lag 2. Elin Schagerström var i sin tur jagad av Daisy Kudre Schnyder och Evelina Wickbom 16 respektive 17 sekunder bakom.

Kudre Schnyder, med kortare gaffel på slutvarvet, kunde säkra silvret. Där bakom förde Schagerström det svenska andralaget till brons 24 sekunder bakom Estland men 20 sekunder före Wickbom i förstalaget.

Linus Rapp gladdes förstås åt ytterligare en medalj i mästerskapet. Efter guldet på medeldistansen så drabbades ju han och hela det svenska laget av magsjuka.

– Det har varit tuffa dagar, både bra och tuffa dagar, konstaterar Rapp.

– Idag var det en otroligt mycket piggare kropp än i går. Jätteroligt att få avsluta tävlingarna här på pallen. Jag är stolt över hur vi i landslaget har hanterat den här situationen med magsjukan som drabbade nästan alla. Vi har hållit uppe stämningen. Det hade varit lätt att bara falla igenom. Vi kämpade och fokuserade och kunde även se lite av det komiska i situationen, berättar Rapp.

Resultat EM sprintstafett, Madona, Lettland

Mix
1. Norge lag 1
(Jörgen Baklid, Anna Ulvensön)
2. Estland lag 1 +00:28
(Mattis Jaama, Daisy Kudre Schnyder)
3. Sverige lag 2 +00:52
(Linus Rapp, Elin Schagerström)

Övriga svenska lag (endast ett lag per nation räknas i EM)
4. Sverige lag 1 +01:12
(Jonatan Ståhl, Evelina Wickbom)
5. Sverige lag 3 +02:14
(Gustav Johnsson, Lisa Larsen)

Komplett resultat hos IOF

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.