Sverige etablerar koalition för att främja digital kompetens

Nu sjösätts Digital Skills and Jobs Coalition Sweden. Satsningen är en förlängning av det europeiska initiativet, Digital Skills and Jobs Coalition, som syftar till att främja digital utveckling och kompetens inom EU och dess medlemsstater.

Aktörer anslutna till Digital Skills and Jobs Coalition Sweden

- Digital Skills and Jobs Coalition Sweden är ett steg i rätt riktning för att säkra att Sverige kommer fortsätta vara i digitaliseringens framkant, säger Fredrik von Essen, näringspolitisk expert inom kompetensförsörjning, IT&Telekomföretagen.

Det finns redan en lång rad svenska aktörer som gör insatser inom det digitala kompetensområdet. Det övergripande målet med koalitionsarbetet är att ge alla dessa aktörer ett gemensamt lyft för att utveckla den digitala kompetensen hos medborgarna och säkra kompetensförsörjningen i Sverige.

- Det är reella fakta att digital kompetens saknas. Koalitionen syftar till att öka den digitala kompetensen inom flera samhällssektorer och branscher, då behovet av denna genomsyrar hela samhällsbygget, säger Fredrik von Essen.

Fakta – Digital Skills and Jobs Coalition Sweden:
Den svenska koalitionen kommer att lyfta aktörers goda exempel för att främja digital kompetens, men arrangerar och koordinerar även gemensamma aktiviteter för att lyfta fram det nationella behovet av olika sorters digital kompetens inom följande fyra områden: Digital skills for ICT Professionals, Digital skills in education, Digital skills for labour force och Digital skills for all citizens. Koalitionen utgör även en nationell gemensam part i förhållande till EU och andra internationella aktörer.

IT&Telekomföretagen är kontaktpunkt för Sverige.

Följande aktörer har hittills anslutit sig till Digital Skills and Jobs Coalition Sweden:
Digitaliseringsrådet
Internetstiftelsen
IT-Guide
KTH
Riksorganisationen för e-kompetens
Skolverket
Svenska Science Centers
Sveriges Kommuner och Landsting
Swedish Edtech Industry
Swedsoft
Teknikföretagen
Unionen

Klicka här för att läsa mer om Digital Skills and Jobs Coalition Sweden.

Klicka här för att läsa mer om det europeiska projektet, Digital Jobs and Skills Coalition

Kontakt till koalitionen:
Malin Påhls Hansson, projektledare
Malin.pahls.hansson@itot.se
+46720783054

Aktörer anslutna till Digital Skills and Jobs Coalition Sweden

Kompetensbrist hotar utvecklingen av IT- och telekombolag4.4.2019 11:12:36 CESTPressmeddelande

Bristen på kompetens är det största hindret i företagens verksamheter. Under det fjärde kvartalet i fjol angav 31 procent av tjänsteföretagen att just brist på kompetens är det största hindret för deras verksamhet och dess utveckling. För bolag inom IT- och telekom är situationen än värre. Bland datakonsulter är siffran alarmerande där 80 procent av företagen ser kompetensbrist som verksamhetens största hinder.