Sverige ger en förskönad bild av skogsbruket

Under EU:s möte för skogsdirektörer i Skellefteå den 15–17 maj ska regeringen visa upp hur “hållbart” svenskt skogsbruk ser ut i praktiken. Naturskyddsföreningen är på plats för att nyansera bilden. I dag skickas ett upprop till EU-kommissionen med en vision för skogen i Sverige som stöds av fler än 200 forskare och över 60 organisationer.
Naturskyddsföreningen ställer ut fotografen Marcus Westbergs bilder av den svenska skogen för att ge en mer sanningsenlig bild till EU:s skogsdirektörer.

– Svenskt skogsbruk är idag inte hållbart. Samtidigt agerar den svenska regeringen bromskloss genom att motarbeta en lång rad EU-förslag för ett hållbart skogsbruk och ökat skydd av skog. Tillsammans med våra lokalföreningar i Norrbotten och Skellefteå är vi på plats för att visa hur det svenska skogsbruket ser ut i verkligheten och att regeringen ger en förskönad bild, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

I samband med att Sverige håller i ordförandeklubban i EU ordnas just nu ett informellt möte för medlemsstaternas högsta tjänstepersoner inom skogsfrågor. Sveriges regering kommer att presentera det svenska skogsbruket som ett föredöme och det ska genomföras exkursioner för att visa deltagarna hur “hållbart skogsbruk fungerar i praktiken”.

Trots att regeringens egna expertmyndigheter larmar om att utvecklingen går åt fel håll fortsätter regeringen att trumma ut ett annat budskap. Sveriges kalhyggen hotar hundratals arter, skyddsvärda skogar fortsätter att avverkas och skogsvårdslagstiftningen lever inte upp till EU-rätten. Många markägare vill få sin skog skyddad – men möjligheterna till det har krympt då regeringen skurit ner kraftigt på naturvårdsbudgeten.

I dag skickas ett upprop till EU-kommissionen med en vision för skogen i Sverige. Det görs som en uppmaning till EU att inte ge efter för den svenska regeringens påtryckningar. Uppropet stöds av Naturskyddsföreningen, fler än 200 forskare och över 60 organisationer. Det kräver bland annat avverkningsstopp i skogar med höga naturvärden och en omställning till ett naturnära hållbart skogsbruk.

– Kalhyggen är inte framtiden. Vi måste få en politik för livskraftiga skogar, rik biologisk mångfald och en skogsnäringsom är konkurrenskraftig även på lång sikt. Regeringen måste ändra kurs helt, säger Johanna Sandahl.

För att nyansera bilden av skogsbruket för ditresta deltagare kommer Naturskyddsföreningens länsförbund i Norrbotten och Naturskyddsföreningen i Skellefteå att vara på plats och bland annat presentera en fotoutställning om hur svenskt skogsbruk ser ut i verkligheten (se bifogade bilder). I samverkan med samerna och andra miljöorganisationer kommer de under parollen ”Åt skogen!” ordna en rad aktiviteter.