Sverige knyter upp sig mot en av världens främsta AI-hubbar

En av de hetaste platserna i världen för AI-forskning och utveckling är Montreal i Kanada, med forskningsinstitutet Mila i spetsen. Sveriges nationella AI-center, AI Sweden, blir nu partner till Mila och etablerar en nod för samverkan i Montreal.

Mila är det största akademiska forskningscentret inom maskininlärning i världen och attraherar avsevärda investeringar för AI-forskning från privat sektor. Montreal är även en mycket attraktiv plats för världens AI-talanger.

• Genom partnerskapet med Mila kan vi knyta organisationer och företag i Sverige närmare den AI-hub som Montreal och Kanada utgör, och skapa stora möjligheter för samverkan, talangutbyten och kunskapsöverföring med ett av världens främsta AI-ekosystem. Vi är mycket glada över att inleda denna relation för att stärka svensk konkurrenskraft och välfärd, säger Martin Svensson, Co-Director AI Sweden.

Satsningen, som delfinansieras av Vinnova, innebär att AI Sweden placerar personal vid Mila och därmed etablerar en fysisk närvaro i Montreal. En viktig aspekt är att knyta länderna Sverige och Kanada närmare i samarbeten som är AI-relaterade. Kanada är bland annat en av huvudaktörerna bakom The Global Partnership on Artificial Intelligence (GPAI). Företag som Astra Zeneca har också sett möjligheterna och redan etablerat sin närvaro vid Mila.

Sverige är ett intressant land för Mila ur flera aspekter. Sverige ligger i framkant internationellt inom innovation, och har också en välorganiserad offentlig sektor med en lång tradition av dokumentation och datainsamling.

• Sverige och Quebec har mycket gemensamt. Genom partnerskapet med AI Sweden kan vi dela kunskap och stärka varandras arbete med att accelerera användningen av AI i våra samhällen. Vi är mycket glada över att välkomna AI Sweden till Milas ekosystem och till våra lokaler i Montreal, säger Yoshua Bengio, grundare och forskningsdirektör, Mila.

AI Swedens närvaro i Montreal initierades under hösten 2021 och kommer på sikt att skalas upp. Huvudsyftet är att hitta samverkanssynergier som kan stärka svensk konkurrenskraft och välfärd.

AI Sweden är Sveriges nationella center för tillämpning av artificiell intelligens. Centret stöds av svenska staten samt näringsliv och offentlig sektor över hela landet. Kärnan i arbetet är att accelerera användningen av AI i Sverige med målet att stärka det svenska samhället, konkurrenskraften och öka livskvaliteten för alla människor som lever i Sverige. Mer information finns på www.ai.se

Nationellt industrisamarbete ska lägga grunden för ett nytt elsystem19.12.2023 08:17:49 CET | Pressmeddelande

Det svenska elsystemet står inför stora förändringar. Priset på förnybar elproduktion faller snabbt, elbehovet i samhället ökar kraftigt och näringslivet och samhället i stort behöver bättre underlag för att kunna fatta väl underbyggda beslut. Därför lanseras nu ett nytt initiativ backat av tunga näringslivsaktörer såväl som offentlig sektor och akademin. Behovskartan är en interaktiv simulering där användarna kan laborera med olika förutsättningar för behov av el, teknikutveckling, klimatförändringar och andra faktorer. Målet är att underlätta beslutsfattande kring investeringar, produktion och konsumtion av el, från lokal till nationell nivå.