Sverige leder experter som utvecklar globala standarder för geodata

ISO har beslutat att SIS, Swedish Standards Institute, ska leda standardiseringsarbetet för geodata - digital geografisk information - framöver. Standarder inom geodata används för att fastställa metoder, verktyg och tjänster för datahantering när det gäller användning av geografiska informationssystem, t.ex. kartdata och registerinformation om byggnader, sjöar, vägar, vegetation och befolkning. 37 länder deltar aktivt i det internationella standardiseringsarbetet och 29 länder är s.k. observationsländer.

– Vi kan konstatera att SIS och Sverige nu har tagit ett viktigt steg för att leda fler standardiseringsarbeten på ISO-nivå. Geodata-sekretariatet är hett eftertraktat och vi vinner det tack vare ett professionellt långsiktigt arbete tillsammans med de experter vi jobbar med på olika myndigheter, företag och organisationer i Sverige. Jag är stolt över att vi har fått förtroendet att leda detta spännande globala arbete, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute.

SIS har en aktiv kommitté i Sverige som arbetar med geodatastandardisering, där bland annat Boverket, Försvarsmakten, Lantmäteriet, Naturvårdsverket, Sjöfartsverket, SMHI, Sveriges Kommuner och Landsting och Trafikverket deltar.

– Det är med stor glädje jag kan konstatera att SIS får ansvaret för sekretariatet. Standardiseringsarbetet blir fortsättningsvis en oerhört viktig komponent för att kunna utbyta geografisk information nationellt och internationellt, vilket leder till att informationen kan göra ännu större nytta i samhället, säger Anders Sandin, chef för Lantmäteriets geodatadivision.

Läs mer om den svenska kommittén

Läs mer om den internationella kommittén TC 211 Geomatics

Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute, 070-533 74 30
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 0704 - 26 05 91

Läs mer om nyttan med standarder här: http://www.sis.se/innehall/om-sis/Vad-ar-en-standard/

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.