Sverige leder experter som utvecklar globala standarder för geodata

14.6.2016 10:57 | SIS Swedish Standards Institute

ISO har beslutat att SIS, Swedish Standards Institute, ska leda standardiseringsarbetet för geodata - digital geografisk information - framöver. Standarder inom geodata används för att fastställa metoder, verktyg och tjänster för datahantering när det gäller användning av geografiska informationssystem, t.ex. kartdata och registerinformation om byggnader, sjöar, vägar, vegetation och befolkning. 37 länder deltar aktivt i det internationella standardiseringsarbetet och 29 länder är s.k. observationsländer.

– Vi kan konstatera att SIS och Sverige nu har tagit ett viktigt steg för att leda fler standardiseringsarbeten på ISO-nivå. Geodata-sekretariatet är hett eftertraktat och vi vinner det tack vare ett professionellt långsiktigt arbete tillsammans med de experter vi jobbar med på olika myndigheter, företag och organisationer i Sverige. Jag är stolt över att vi har fått förtroendet att leda detta spännande globala arbete, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute.

SIS har en aktiv kommitté i Sverige som arbetar med geodatastandardisering, där bland annat Boverket, Försvarsmakten, Lantmäteriet, Naturvårdsverket, Sjöfartsverket, SMHI, Sveriges Kommuner och Landsting och Trafikverket deltar.

– Det är med stor glädje jag kan konstatera att SIS får ansvaret för sekretariatet. Standardiseringsarbetet blir fortsättningsvis en oerhört viktig komponent för att kunna utbyta geografisk information nationellt och internationellt, vilket leder till att informationen kan göra ännu större nytta i samhället, säger Anders Sandin, chef för Lantmäteriets geodatadivision.

Läs mer om den svenska kommittén

Läs mer om den internationella kommittén TC 211 Geomatics

Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute, 070-533 74 30
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 0704 - 26 05 91

Läs mer om nyttan med standarder här: http://www.sis.se/innehall/om-sis/Vad-ar-en-standard/

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek20.6.2017 08:58Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.

Global standard för skogliga produkter på remiss – presenteras 2 juni29.5.2017 09:24Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder in till ett frukostseminarium i Stockholm den 2 juni för att berätta om det pågående arbetet med att ta fram en ISO-standard för chain of custody – spårbarhetssystem - för skogliga produkter. Standarden är nu ute på remiss. Företrädare för Stora Enso Skog, Södra Skogsägarna, BillerudKorsnäs, Holmen och Sågverkens Riksförbund kommer att presentera standarden och delta i en paneldiskussion.

Svensk standard ska öka rättssäkerheten vid validering23.5.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram en standard för validering av individuell kompetens och därmed även validering av nyanländas kompetens. – Anledningen till att det behövs en ny svensk standard är att det har saknats nationell likvärdighet för validering av individuell kompetens. Många organisationer arbetar på olika sätt och efterfrågar tydliga riktlinjer, säger Tina Bohlin, projektledare SIS.

Ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet revideras19.5.2017 08:15Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram ett förslag på en ny version av ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet, ISO 22000. Den nya utgåvan ska bli mer användarvänlig och mer anpassad till de andra ledningssystemen. SIS arrangerar ett öppet seminarium i samband med att förslaget nu går ut på remiss. – Det kan kännas dystert att prata om liv och död, men ytterst är det vad livsmedelssäkerhet handlar om, säger Patrick Gustavsson, chefsrevisor på Controlcert Scandinavia och svensk representant samt expert i ISO-arbetet.