Sverige leder experter som utvecklar globala standarder för geodata

ISO har beslutat att SIS, Swedish Standards Institute, ska leda standardiseringsarbetet för geodata - digital geografisk information - framöver. Standarder inom geodata används för att fastställa metoder, verktyg och tjänster för datahantering när det gäller användning av geografiska informationssystem, t.ex. kartdata och registerinformation om byggnader, sjöar, vägar, vegetation och befolkning. 37 länder deltar aktivt i det internationella standardiseringsarbetet och 29 länder är s.k. observationsländer.

– Vi kan konstatera att SIS och Sverige nu har tagit ett viktigt steg för att leda fler standardiseringsarbeten på ISO-nivå. Geodata-sekretariatet är hett eftertraktat och vi vinner det tack vare ett professionellt långsiktigt arbete tillsammans med de experter vi jobbar med på olika myndigheter, företag och organisationer i Sverige. Jag är stolt över att vi har fått förtroendet att leda detta spännande globala arbete, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute.

SIS har en aktiv kommitté i Sverige som arbetar med geodatastandardisering, där bland annat Boverket, Försvarsmakten, Lantmäteriet, Naturvårdsverket, Sjöfartsverket, SMHI, Sveriges Kommuner och Landsting och Trafikverket deltar.

– Det är med stor glädje jag kan konstatera att SIS får ansvaret för sekretariatet. Standardiseringsarbetet blir fortsättningsvis en oerhört viktig komponent för att kunna utbyta geografisk information nationellt och internationellt, vilket leder till att informationen kan göra ännu större nytta i samhället, säger Anders Sandin, chef för Lantmäteriets geodatadivision.

Läs mer om den svenska kommittén

Läs mer om den internationella kommittén TC 211 Geomatics

Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute, 070-533 74 30
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 0704 - 26 05 91