Sverige leder experter som utvecklar globala standarder för geodata

ISO har beslutat att SIS, Swedish Standards Institute, ska leda standardiseringsarbetet för geodata - digital geografisk information - framöver. Standarder inom geodata används för att fastställa metoder, verktyg och tjänster för datahantering när det gäller användning av geografiska informationssystem, t.ex. kartdata och registerinformation om byggnader, sjöar, vägar, vegetation och befolkning. 37 länder deltar aktivt i det internationella standardiseringsarbetet och 29 länder är s.k. observationsländer.

– Vi kan konstatera att SIS och Sverige nu har tagit ett viktigt steg för att leda fler standardiseringsarbeten på ISO-nivå. Geodata-sekretariatet är hett eftertraktat och vi vinner det tack vare ett professionellt långsiktigt arbete tillsammans med de experter vi jobbar med på olika myndigheter, företag och organisationer i Sverige. Jag är stolt över att vi har fått förtroendet att leda detta spännande globala arbete, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute.

SIS har en aktiv kommitté i Sverige som arbetar med geodatastandardisering, där bland annat Boverket, Försvarsmakten, Lantmäteriet, Naturvårdsverket, Sjöfartsverket, SMHI, Sveriges Kommuner och Landsting och Trafikverket deltar.

– Det är med stor glädje jag kan konstatera att SIS får ansvaret för sekretariatet. Standardiseringsarbetet blir fortsättningsvis en oerhört viktig komponent för att kunna utbyta geografisk information nationellt och internationellt, vilket leder till att informationen kan göra ännu större nytta i samhället, säger Anders Sandin, chef för Lantmäteriets geodatadivision.

Läs mer om den svenska kommittén

Läs mer om den internationella kommittén TC 211 Geomatics

Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute, 070-533 74 30
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 0704 - 26 05 91

Läs mer om nyttan med standarder här: http://www.sis.se/innehall/om-sis/Vad-ar-en-standard/

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.