Sverige tar över ordförandeskapet i SAMAK

Fredag den 21 januari träffas de nordiska socialdemokratiska partiledarna och statsministrarna tillsammans med LO-ledarna, för ett digitalt toppmöte med SAMAK, det nordiska facklig-politiska samarbetet. I samband med mötet tar Magdalena Andersson över ordförandeskapet för SAMAK från Jonas Gahr Støre.

-          Det nordiska fackliga-politiska samarbetet är unikt, och visar på stor styrka med fyra socialdemokratiska nordiska statsministrar. Tillsammans leder vi den europeiska socialdemokratins återkomst, säger Magdalena Andersson.

På mötet väntas diskussioner om det aktuella säkerhetspolitiska läget i vårt närområde, pandemin och det nordiska samarbetet. Det norska avgående ordförandeskapet presenterar en rapport om vikten av heltid inom hälso- och sjukvården.

-          Det är tydligt att vanligt folk i tider av svåra utmaningar vänder sig till socialdemokratin för att lösa vår tids samhällsutmaningar. Vid sidan av prioriterade frågor som att bryta segregationen, återta den demokratiska kontrollen över välfärden och bekämpa den pågående pandemin kommer jag som ledare för SAMAK sätta fokus på framtidens jobb. Med den gröna revolutionen skapar vi fler trygga jobb och gör Norden till världens mest integrerade, hållbara och digitaliserade region, säger Magdalena Andersson.

På mötet deltar Sveriges statsminister Magdalena Andersson, Danmarks statsminister Mette Frederiksen, Finlands statsminister Sanna Marin och Norges statsminister Jonas Gahr Støre samt de övriga nordiska socialdemokratiska partiledarna och ledare för LO.

SAMAK bildades 1886 och är Arbetarrörelsens nordiska samarbetsorganisation bestående av de socialdemokratiska partierna och landsorganisationerna i Norden, inklusive Grönland, Färöarna och Åland.

Presskontakt; Darina Agha, Pressekreterare hos statsminister Magdalena Andersson, 073-592 85 48, darina.agha@regeringskansliet.se