Sverige, våldet och det stulna samhället

I en nyutkommen antologi, sammanställd av Amir Rostani och Jerzy Sarnecki sammanfattar 22 forskare sin forskning när det gäller brottsligheten i Sverige. Vill du ser mer finns detta seminarium från SNS: https://www.youtube.com/watch?v=ZUcIQ_c7w-E

Gratis inflationsskyddade färska rapporter1.7.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under våren har Livsmedelshandlarna arbetat för att ta fram ny kunskap, där syftet är att vi på ett bättre sätt ska kunna motverka brott i butik. Ladda ner rapporterna nedan och se när och var under Almedalsveckan du kan se oss. Vi sänder vi vår Facebook-sida. Nordisk jämförelse Rapporten: https://cutt.ly/kKMkBpJ Seminariet: https://almedalsveckan.info/program/64987 Projekt Överklaga Rapporten: https://cutt.ly/UKMk758 Seminariet: https://almedalsveckan.info/program/65126

Projektledarskola för politiker och polis17.6.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Saker som utvecklats i fel riktning tar ofta lång tid att räta upp. För att göra det behöver man sätta mål, delmål och vilka aktiviteter som behövs för att nå dit. Det räcker sällan med "mer resurser" utan tydligt syfte. Ta del av vår projektledarskola för politiker och polis.Om varför Livsmedelshandlarna kommit fram till detta: https://www.dagligvarunytt.se/opinion/debatt/par-bygdeson-vi-trodde-det-skulle-bli-battre-nar-vi-hjalpte-polisen-det-blev-tvartom/ https://www.dagligvarunytt.se/i-butik/sakerhet/handlaren-rasar-mot-polisen-efter-130-anmalningar-slarv-felbeslut-och-tjanstefel/

När självklarheteter får krångliga lösningar10.6.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

I veckan har riksdagen klubbat propositionen om prisinformationslagen. Trots att en majoritet var emot att livsmedel inte tydligt blir undantagna, gick den igenom. Hoppet står nu till att Konsumentverket agerar i enlighet med ett så kallat tillkännagivande. Det enkla blir allt krångligare. En sammanfattning av vad tillkännagivanden är: https://www.dn.se/sverige/ewa-stenberg-sa-har-kan-damberg-och-andersson-inte-fortsatta/ För dig som verkligen vill läsa på: https://svjt.se/svjt/2015/95

Att hjälpa polisen att utreda med kvalitet3.6.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Om kampen mot brottsligheten ska gå åt rätt håll, är det viktigt att göra rätt än att göra mycket. Livsmedelshandlarna har under våren samlat en massa erfarenheter som vi delgett politiker i justitieutskottet. Vi träffar gärna polisledningen också i kampen mot instegsbrotten i butik. Vad andra skriver: https://www.svd.se/story/svd-granskar-polisen https://www.dn.se/ledare/hanne-kjoller-polismyndigheten-agerar-som-en-notorisk-aterfallsforbrytare/ https://www.dn.se/ledare/hanne-kjoller-sankta-begavningskrav-ar-en-enkel-biljett-mot-katastrofen/