Sverigedemokraterna utsatt för hackerattack av främmande makt

Sverigedemokraterna har, enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), blivit utsatt för en hackerattack av främmande makt. Målet var att göra intrång i partiets mejlservrar.

Mot bakgrund av larmet från MSB har partiet skickat in en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), samt anlitat ett IT-säkhetsbolag för att skyndsamt utreda det potentiella skadeläget.

Efter att IT-säkerhetsbolaget gått igenom partiets rigorösa IT-säkerhet och dess loggar kan de konstatera flertalet misslyckade intrångsförsök under den senaste månaden. Det är dock konstaterat att partiet är utsatt för ett kvalificerat IT-brott med syfte att få tillgång till partiets mejlservrar samt lösenordsdatabas.

Vi har inte kunnat se något informationsläckage, däremot har det inkommit rapporter om att partiföreträdare på hög nivå fått sina konton på sociala medier hackade. Vi har också indentifierat omfattande och synkroniserade DDOS-attacker mot partiets hemsida i syfte att destabilisera vår plattform och hindra partiets informationsspridning.

Sverigedemokraternas presschef, Oskar Cavalli-Björkman, kommenterar:

- Efter att vi uppmärksammades på detta agerade vi omedelbart för att reda ut om någon obehörig aktör fått tillgång till våra servrar, vilket vi tyvärr inte kan utesluta efter den säkerhetsanalys som gjorts. Det är givetvis mycket allvarligt om våra medlemmars mejladresser eller sociala medier-konton har kapats.

- Det vi kommer att göra nu är att skicka ut interna uppmaningar till samtliga medlemmar att uppdatera sina lösenord så snart som möjligt. Vi kommer också att se över våra rutiner och stärka upp vår IT-säkerhet ytterligare för att förhindra framtida intrångsförsök.

Ackrediteringsinbjudan till KRK2211.11.2022 09:58:41 CET | Pressmeddelande

Om en dryg månad anordnar Sverigedemokraterna sin Kommun- och Regionkonferens för 2022. Eventet kommer äga rum på Karlstad CCC i Karlstad och samlar förtroendevalda från hela landet för att presentera och debattera politik på kommunal och regional nivå. Datum: 9-11 december 2022 Plats: Karlstad CCC, Karlstad För att ansöka om ackreditering inför evenemanget, vänligen använd detta formulär. Notera att sista ansökningsdag är den 23/11.

Sverigedemokraterna kommenterar rättegången med Transportarbetareförbundet och Mats Fredlund9.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag inleds rättegången i Hovrätten mellan Svenska Transportarbetareförbundet och sverigedemokraten Mats Fredlund. Huvudförhandlingarna planeras pågå till och med torsdag. Under våren 2019 uteslöts Mats Fredlund ur Transportarbetareförbundet på grund av sitt förtroendeuppdrag för Sverigedemokraterna i Kiruna kommunfullmäktige. Som resultat av detta stämde Mats Fredlund förbundet, då han ansåg att beslutet saknade grund. Tingsrätten beslutade att gå på Fredlunds linje och menade att uteslutningsbeslutet saknade grund i Transportarbetareförbundets stadgar. Efter Tingsrättens utlåtande valde förbundet i sin tur att överklaga domen till Hovrätten. Huvudförhandlingarna i Hovrätten inleds idag och kommer pågå i två dagar. Kommentar från Mats Fredlund: - För mig är det en självklarhet att ett fackförbund, som fyller en viktig roll i samhället, inte ska kunna ägna sig åt kränkande särbehandling, oavsett om det gäller religion, etnicitet eller politisk åskådning. Vi fick rätt i Tingsrätten och