Sverige 500 år

Sveriges 500-årsfirande får unikt konstverk i Mariefred på nationaldagen

Den sjätte juni, när vi firar att det är 500 år sedan Gustav Vasa valdes till kung över Sverige, avtäcks de sammanlagt 70 motiven som skildrar händelser, personer och platser från Sveriges historia. Kom och fira det med oss!

Initiativtagarna till projektet är familjen Åström, som äger och driver Svenska Kulturpärlor. Fredrik Åström, VD för Svenska Kulturpärlor, delar sin vision för projektet:

– Vi vill skapa ett konstverk som attraherar besökare från hela världen och blir en källa till stolthet och engagemang för både lokalbefolkning, historiker och konstnärer. Målsättningen är att verket kommer att pryda platsen under de kommande 500 åren, minst!

Allmänheten har haft möjlighet att lämna in tips på vilka historiska händelser de tycker är viktiga att skildra. De slutgiltiga motiven har valts ut av historikern Herman Lindqvist och före detta slottsupplysningsman Jim Sjöberg. Här hittar vi allt ifrån slott, kyrkor och andra viktiga historiska byggnader till vitt skilda händelser från de senaste 1500 åren, som till exempel Mariefreds stadsbrand 1682 och när polska U-båtar placerades utanför Läggesta på 1940-talet.

– Vi har månat om att ha en bredd på motiven för att skildra både stort och smått, vardag och storpolitik, säger Fredrik Åström.

Motiven har illustrerats av internationellt erkända konstnärer med lokal anknytning. Ingenjörsfirma Bergvall-Leindahl i Strängnäs, som även är en av projektets huvudsponsorer, har sedan skurit ut motiven, samt staketets stolpar, i corten-stål. Resultatet, ett 140 meter långa konststaket i anslutning till Gripsholms Värdshus i centrala Marifred, är Sveriges förmodligen längsta historiska skildring. Verket har redan uppmärksammats internationellt av bland annat brittiska BBC:s reseprogram ”The Travel Show”.

Varje verk har även en ljudfil som berättar historien bakom motivet. Inläsare är historikern Herman Lindqvist tillsammans med F.d. slottsuppsyningsman Jim Sjöberg och ljudfilerna hittar besökaren genom att skanna en QR-kod i anslutning till respektive motiv.

Invigningen av konstnärsstaketet kommer att äga rum den 6 juni 2023 och följas av en galamiddag på Gripsholms Värdshus för att fira 500-årsjubileet. Konstverkets invigningstalare är Fredrik Lindström.

Varmt välkommen kl 19.00 till Gripsholms Värdshus för att rapportera på plats. Det går också bra att ställa frågor till Fredrik Åström på 0158-705 01 eller via fredrik.astrom@kulturparlor.se.

Läs mer om projekt här: www.sverige500ar.se

Följ Sverige 500 år