Sveriges Allmännytta välkomnar förhandlingar om fri hyressättning i nyproduktion

Regeringen och samarbetspartierna meddelade idag att de ger ansvaret för förhandlingar kring fri hyressättning i nyproduktion till bostadsmarknadens parter. Sveriges Allmännytta ser positivt på detta och kommer delta med konstruktiva förslag.

Anders Nordstrand, vd på Sveriges Allmännytta.

– Det är självklart för oss som en av parterna på bostadsmarknaden att delta. Frågan är mycket viktig för våra medlemsbolag och vi vill bidra med konstruktiva förslag och vägar framåt. En viktig aspekt är att våra medlemmar är alltifrån små till mycket stora bolag och deras marknader ser mycket olika ut över landet, säger Anders Nordstrand, vd på Sveriges Allmännytta.

Om bostadsmarknadens parter når en överenskommelse gällande hur hyressättningsmodellen för fri hyressättning i nyproduktion ska reformernas, kommer regeringen lägga fram ett förslag i linje med parternas överenskommelse. Om parterna inte kommer överens så genomförs utredningens förslag efter remissinstansernas synpunkter. Förhandlingarna får pågå fram till 1 september.

Sveriges Allmännytta har tidigare pekat på att det finns problem i det nuvarande hyresförhandlingssystemet.

– Vi vill bidra med konstruktiva förslag för hur hyresförhandlingssystemet kan utvecklas och förbättras. Det behövs en helhetssyn på bostadspolitiken och bostadsmarknaden, och vi kommer också att ta med oss detta in i förhandlingarna, säger Åsa Johansson, styrelseordförande för Sveriges Allmännytta.

Bostadsmarknadens parter består, förutom av Sveriges Allmännytta, av Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna.

Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 17

Åsa Johansson, styrelseordförande, Sveriges Allmännytta, 070–880 71 53

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25,
ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Anders Nordstrand, vd på Sveriges Allmännytta.

Hyreskommissionens förslag löser inte problemen med läge och kvalitet när hyran sätts6.7.2021 14:07:57 CEST | Pressmeddelande

Den statliga kommission som sett över hyressättningen överlämnade idag betänkandet Läge och kvalitet i hyressättningen till regeringen. − Kommissionens slutsatser att läge och kvalitet generellt sett inte slår igenom i tillräcklig utsträckning stämmer. De åtgärder som föreslås kommer dock inte lösa problemet, utan riskerar i stället att skapa nya, säger Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef på Sveriges Allmännytta.

Höga byggpriser riskerar hämma nyproduktionen av hyresrätter5.7.2021 11:03:40 CEST | Pressmeddelande

Byggpriserna måste bli lägre om byggandet av hyresrätter till rimlig hyra ska kunna öka. Men produktionspriset fortsätter uppåt. Även om kötiden till nyproducerade hyresrätter är betydligt kortare än i befintligt bestånd, syns en trend att det tar längre tid att hyra ut nyproducerade lägenheter. Det kan tyda på att färre kan betala nyproduktionshyror. Det visar Sveriges Allmännyttas marknadsrapport om bostadsbyggande som släpps idag.