Sveriges Allmännytta välkomnar regeringens satsningar i utsatta områden

Regeringen meddelade idag att nya servicekontor ska öppnas i utsatta områden. Sveriges Allmännytta välkomnar denna satsning på stärkt statlig närvaro och utökad samhällsservice i områden med socioekonomiska utmaningar. Även den riktade satsningen på skolor i utsatta områden är mycket positiv.

Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta

– Det här ligger i linje med vad vi lyft under flera år. För att skapa attraktiva, trygga och trivsamma bostadsområden i miljonprogramsområdena måste den offentliga och privata servicen öka. En satsning på servicekontor och en ökad statlig närvaro i kombination med en satsning på skolorna kommer bidra till en positiv utveckling, säger Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta.

De allmännyttiga bostadsföretagen runt om i Sverige gör redan idag omfattande insatser för att stärka tryggheten och skapa framtidstro i dessa områden. Det är alltifrån personal på plats både dag- och kvällstid, trygghetsvärdar, aktiviteter för barn och unga, läxhjälp, mötesplatser, arbetsmarknadsinsatser och att hålla områdena både snygga och trygga.

– Om våra medlemsföretags insatser ska få full effekt, så krävs en ökad närvaro och service av fler aktörer. Därför är detta ett viktigt steg i rätt riktning, säger Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta.

Läs regeringens pressmeddelande om satsning på nya servicekontor i utsatta områden.

Läs regeringens pressmeddelande om riktade skolsatsningar för ökad likvärdighet och kvalitet i utsatta områden.

Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 17, anders.nordstrand@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se/

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige.

Budgetpropositionen: Flera bra förslag, men det krävs mer21.9.2020 12:40:18 CESTPressmeddelande

Nytt stöd till energieffektivisering och renovering av flerbostadshus, flera satsningar på åtgärder i utsatta bostadsområden, en utredning om BIDs (Business Improvement Districts) och höjt anslag till investeringsstöd för hyresbostäder. – Budgetpropositionen för 2021 innehåller förslag som är positiva för hyresrätten, men det krävs fler åtgärder, säger Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta.

Guldmedalj för satsning på boende för unga1.9.2020 12:05:55 CESTPressmeddelande

150 möjligheter för ungdomar att ta sig in på bostadsmarknaden, framtagna med ledorden Unga, Billigt och Hållbart - det konceptet gjorde Skövdebostäder till vinnare i tävlingen om årets bästa nyproduktion, som hölls under årets upplaga av Fastighetsutvecklingsdagarna. – Skövdebostäder har imponerat på både jury och publik med ett bostadskoncept för bra boende till en rimlig kostnad för en tydlig målgrupp, säger juryns ordförande Sofia Heintz.