Sveriges Allmännytta välkomnar regeringens satsningar i utsatta områden

Regeringen meddelade idag att nya servicekontor ska öppnas i utsatta områden. Sveriges Allmännytta välkomnar denna satsning på stärkt statlig närvaro och utökad samhällsservice i områden med socioekonomiska utmaningar. Även den riktade satsningen på skolor i utsatta områden är mycket positiv.

Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta

– Det här ligger i linje med vad vi lyft under flera år. För att skapa attraktiva, trygga och trivsamma bostadsområden i miljonprogramsområdena måste den offentliga och privata servicen öka. En satsning på servicekontor och en ökad statlig närvaro i kombination med en satsning på skolorna kommer bidra till en positiv utveckling, säger Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta.

De allmännyttiga bostadsföretagen runt om i Sverige gör redan idag omfattande insatser för att stärka tryggheten och skapa framtidstro i dessa områden. Det är alltifrån personal på plats både dag- och kvällstid, trygghetsvärdar, aktiviteter för barn och unga, läxhjälp, mötesplatser, arbetsmarknadsinsatser och att hålla områdena både snygga och trygga.

– Om våra medlemsföretags insatser ska få full effekt, så krävs en ökad närvaro och service av fler aktörer. Därför är detta ett viktigt steg i rätt riktning, säger Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta.

Läs regeringens pressmeddelande om satsning på nya servicekontor i utsatta områden.

Läs regeringens pressmeddelande om riktade skolsatsningar för ökad likvärdighet och kvalitet i utsatta områden.

Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 17, anders.nordstrand@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta

Standardisering ökar byggtakten – trots det inget förslag om typgodkännande14.12.2020 09:14:48 CETPressmeddelande

Utredningen om bättre konkurrens i bostadsbyggandet har överlämnat sitt betänkande till regeringen. Sveriges Allmännytta är kritisk till att det inte presenteras fler skarpa förslag för att öka det standardiserade byggandet. Positivt är att utredningen visar att lagen om offentlig upphandling har negativa ekonomiska effekter på allmännyttan – det råder alltså inte konkurrens på lika villkor på bostadsmarknaden.

Debatt om elnätens framtida utveckling med energiminister Anders Ygeman1.12.2020 09:06:24 CETPressinbjudan

För första gången på många år bryts trenden med stigande elnätspriser. Om framtida höjningar ska kunna hållas tillbaka behöver nuvarande regleringar finnas kvar. Den 8 december bjuder Nils Holgerssongruppen in till ett webbinarium där elnätet och elnätsprisernas utveckling står i fokus. Medverkar gör Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister samt representanter för energibranschen och myndigheter.