Sveriges första frigående vägfärja med batteridrift
Färjerederiet arbetar sedan många år för att minska fossilberoendet och bidra till en hållbar utveckling inom sjöfartsområdet. Ett nytt steg är att bygga en frigående färja som drivs med batterier, vilket kraftigt minskar påverkan på den yttre miljön. Liknande fartyg går redan i trafik i Norge och Finland.
– Beslutet att bygga den nya batterifärjan är en följd av våra satsningar på långsiktig hållbarhet. Den tekniska utvecklingen går allt snabbare och det gynnar de höga krav vi ställer. Batterierna har blivit lättare och smidigare och andra miljöanpassade bränslealternativ kan också komma ifråga vid hybriddrift, säger Anders Werner, chef för Färjerederiet.
Färjerederiet har sedan tidigare utvecklat en speciell teknik för eldrift av linfärjor som har införts på fem färjeleder, senast på Stegeborgsleden i Östergötland. Man testar att använda miljöbränslet HVO (syntetiskt framställt miljöbränsle) på den största färjeleden, Hönöleden utanför Göteborg. En annan satsning är Färjerederiets utbildningscentrum för ecoshipping som invigdes 2015 och som ger befälhavare träning i att framföra fartyg på ett mer miljöanpassat sätt.
– Sammantaget är vårt mål att ligga i framkant när det gäller hållbarhet, konstaterar Anders Werner.
Fakta
Den nya miljöfärjan blir 100 meter lång och 18 meter bred. Den byggs för en last på 600 ton och har plats för 80 bilar och 297 passagerare. Maxfart 11 knop. Skrovet är utformat så att energiförbrukningen kan hållas på en låg nivå.
Trafikverket Färjerederiet är Sveriges största rederi. Årligen görs 22 miljoner personresor och 13 miljoner fordonstransporter inklusive godstransporter.
Nyckelord
Kontakter
Anders Werner, chef Trafikverket Färjerederiet, 070-616 15 70
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Om
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar och långsiktig planering av det samlade transportsystemet.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverket redovisar uppdraget om kostnadsöversyn för Sydostlänken26.4.2024 10:31:07 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket föreslår nu förändringar som förväntas minska kostnaderna med ca 587 miljoner kr. Ny föreslagen totalkostnad är ca 6 421 miljoner kr där 5 521 miljoner finansieras i nationell plan.
Omkomna i trafiken minskar inte25.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vi ska nå maximalt 133 omkomna och maximalt 2 800 allvarligt skadade i vägtrafiken år 2030. Under 2023 omkom 229 personer. Prognoserna visar att vi missar etappmålet om vi inte gör mer.
E6 förbi Stenungsund öppnar för trafik i sommar23.4.2024 10:00:11 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart att Trafikverket öppnar E6 förbi Stenungsund för trafik tidigare än beräknat och inte som först meddelats till hösten eller senast till årsskiftet 2024. - Vi ligger bra till med arbetet och nu när grundläggningen ute i skredområdet börjar bli klar kan vi därför revidera vår tidplan, säger projektchef Daniel Svensson.
Ny partner i AI Sweden för att stärka transportinfrastrukturen18.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har ingått ett samarbetsavtal med AI Sweden för att driva utvecklingen av artificiell intelligens (AI) inom transportinfrastrukturen. Avtalet är en del av myndighetens satsning på att integrera AI-lösningar och främja innovation.
Bilder i samband med pressträff Göteborg central11.4.2024 13:07:18 CEST | Nyheter
Idag 11 april hölls en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Media gavs tillfälle att uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum