Naudio

Sveriges hemliga historia: Spionen Sidorenko

Stockholms innerstad är spelplatsen för en häpnadsväckande spionberättelse från andra världskriget. Nu kommer första avsnittet av podden Sveriges hemliga historia, en ny dokumentärserie från Naudio.

Våren 1942 går 16-åriga Margot Vallin till den ryska turistbyrån i Stockholm för att hämta upp några broschyrer. Där möter hon en man som inte pratar så mycket svenska och som frågar flickan om hon kan ge honom språklektioner. Han säger att han kan betala bra för tjänsten. Det här är början på en relation som ska kosta Margot och hennes familj dyrt. För den ryska turistbyrån är i själva verket en täckmantel för den sovjetiska underrättelsetjänstens högkvarter. Och mannen, som heter Vasilij Sidorenko, är en sovjetisk spion.

I dokumentären Spionen Sidorenko hör du Fredrik Eriksson, historiker och docent i militärhistoria vid Försvarshögskolan och Gunnar Ståhl, journalist och författare till boken Spionen Sidorenko och de ryska bombningarna av Stockholm 1944.

Spionen Sidorenko är den första delen av Sveriges hemliga historia – en dokumentärserie där historikern David Lindén tar med oss in i en värld full av personer och händelser som tycks ha fallit i det dolda.

Sveriges hemliga historia produceras exklusivt för Naudio av podcastbolaget qast.

Titel: Sveriges hemliga historia: Spionen Sidorenko
Plattform: Naudio
Producent: Victoria Rinkous
Programledare: David Lindén
Längd: cirka 70 minuter
Premiär: del 1 7/3, del 2 14/3

Mark Malmström FastInnehållschef och ansvarig utgivareNaudio / Content

Kontakta mig för frågor om Naudios dokumentärer och övriga utbud.

Tel:+46 (0) 706 34 06 55mark@naudio.app

Naudio
Valhallavägen 66

Naudio är en poddplattform med dokumentärer som är spännande, underhållande och bildande.

Följ Naudio

Senaste pressmeddelandena från Naudio

Prisvinnande granskning blir podd på Naudio23.3.2022 07:11:00 CET | Pressmeddelande

Klockan är runt 10 en novembermorgon 2013 när polisen gör ett tillslag mot ett hemtjänstföretag i Södertälje. I en bil utanför sitter journalisten Mira Hjort Klingberg. Tillsammans med reportern Karl Martinsson ska hon avslöja ett systematiskt fusk som sträcker sig långt utanför länets gränser och som involverar grovt kriminella nätverk. Men allt börjar långt tidigare, år 2012, när Södertälje kommun gör en strategisk missbedömning.