Belysningsbranschen

Sveriges läskigaste plats finns i Stockholm

Bländande belysning, dåligt underhållna armaturer och en direkt omgivning som gapar svart. Det är en del av juryns motivering till vinnaren av ”Sverige läskigaste plats” som ligger vid Midsommarkransen i Stockholm.
Gångtunnel mellan Midsommarkransen och Västberga industriområde i Stockholm

Gångtunnlarna mellan Midsommarkransen och Västberga under väg E4/E20/75 i Stockholm har utsetts till Sveriges läskigaste plats. Det är en rikstäckande kampanj där allmänhet fått nominera otrygga områden i sina kommuner. Bland dessa platser, som finns över hela Sverige, har sedan en jury utsett ”vinnaren”.

– En god ljusgestaltning bidrar till att en offentlig plats upplevs tryggare. Vi vill uppmärksamma kommunpolitiker om att det finns platser som är bortglömda och som har en dålig ljusmiljö, säger Helena Aman Johansson, juryordförande.

Tävlingsjuryn har bestått av:
Helena Aman Johansson, ordförande för Svensk Ljusdesigner och ordförande för juryn
Maud Olofsson, styrelseordförande för Visita Sverige
Johan Röklander, lektor i ljusdesign på Tekniska Högskolan i Jönköping

”Sverige läskigaste plats”-kampanjen arrangeras av Belysningsbranschen i syfte att lyfta fram belysnings betydelse som trygghetsskapare.

- Startskottet till kampanjen var en Ipsos-undersökning, som visade att den åtgärd som människor tyckte var viktigast för trygghet är belysning, till och med viktigare än fler poliser och vakter. Det säger någonting som kommunala beslutsfattare verkligen behöver ta på allvar, avslutar Mikael Castanius.

Besök kampanjen på https://www.instagram.com/sverigeslaskigasteplats och se övriga platser som har nominerats som ”läskigast i stan”.

Juryns motivering i sin helhet

Mellan Midsommarkransen och Västberga industriområde går gångvägen genom en trång och överbelyst tunnel med bländande armaturer och eftersatt underhåll. Tunnelmynningen gapar svart och väl ute på andra sidan kantas gångbanan av gammal sly och en skum, kallvit, nästan blåaktig belysning lyser upp platsen. Ovanför huvudet dånar den mullrande trafiken från motorvägen. Vägen leder till nästa tunnel som genom stora kontraster gör det svårt för ögat att adaptera och få en bra överblick över området utanför tunneln. Den sociala närvaron under sträckan är låg vilket i kombination med eftersatt underhåll förstärker den otrygga känslan. Två av de insända bidragen är från samma sträcka vilket stärker motiveringen att passagen under motorvägen är Sveriges läskigaste plats.

Med hjälp av god belysningsplanering och en väl utförd planering och underhåll av det byggda rummet med ytors utformning, materialval och växter kan mycket av upplevelsen förändras positivt.

Ipsos-undersökningen bifogas.

Helena Aman Johansson, juryordförande
Föreningen Svensk Ljusdesigner

Belysningsbranschen

0702114541http://www.belysningsbranschen.se

Belysningsbranschen är huvudorganisation för Sveriges tillverkare och importör av ljuskällor, belysningsarmaturer och komponenter. Vi har som verksamhetsmål att skapa intresse, sprida kunskap och verka för ökad kvalitet på belysning i den offentliga miljön.

Följ Belysningsbranschen

Senaste pressmeddelandena från Belysningsbranschen