Sveriges Museer: Stora skillnader i besök till museerna

Stockholms museer har tappat flest besökare och friluftsmuseerna har varit sommarens stora publikdragare. Det visar Sveriges Museers rapport om museibesöken runt om i landet. 4,3 miljoner besök gjordes under juni-augusti 2021, jämfört med 3 miljoner sommaren innan. Innan pandemin var dock antalet besökare runt 7 miljoner.

– Vi ser en långsam återhämtning men fortfarande fattas hela tre miljoner besökare till landets museer. Det är stor skillnad mellan stad och land. Storstäderna saknar fortfarande 52 procent av besökarna men landsorten har återhämtats sig något snabbare med 78 procent av besökarna jämfört med innan pandemin, säger Jeanette Gustafsdotter, generalsekreterare för riksförbundet Sveriges Museer.

– Våra medlemmar utökar på nytt  verksamheten och står redo med fullmatade program under hösten. Museerna kommer fortsatt att arbeta för smittsäkra besök för allt från enskilda till grupper och skolklasser,  fortsätter Jeanette Gustafsdotter

Under pandemin har ett fåtal museer kunna hålla öppet hela tiden, men de flesta stängde hösten 2020 och öppnade igen först i våras eller under försommaren 2021. I rapporten Museerna och återhämtningen har riksförbundet Sveriges Museer sammanställt medlemmarnas besöksantal perioden juni-augusti och jämfört med de två åren innan, dvs före och under pandemin. Hela 170 museiorganisationer från runt om i landet deltog i undersökningen. Svaren från museerna visar att perioden juni till augusti 2021 uppgick snittet till 59 procent jämfört med sommarbesöken 2019. Sommaren 2020 var snittet 44 procent av 2019.

Rapporten visar på stora skillnader på besöken i landet som helhet jämfört med storstäderna, där särskilt Stockholms museer fått vänta på publikens återkomst. Det finns också skillnader mellan olika län och mellan pandemins första och andra sommar.

Läs rapporten Museerna och återhämtningen - 170 museer om besöken sommaren 2021 (länk).

Här är de 20 mest besökta museerna sommaren 2021:

Museiorganisation

1)        Skansen