Sveriges nöjdaste hyresgäster bor hos Stångåstaden

Idag utsågs Sveriges bästa hyresvärdar då Kundkristallen delades ut. Stångåstaden blev återigen stolt vinnare i kategorin ”Högsta serviceindex” för större bostadsbolag vilket innebär att kunderna gett Stångåstaden toppbetyg när det gäller service och kvalitet.

Vinnarna utses bland alla bostadsföretag som under 2020 genomfört kundundersökningen AktivBo. I undersökningen får hyresgästerna betygsätta hur de upplever sin hyresvärd. Stångåstadens ökar sitt serviceindex, som är den sammanvägda bedömningen av frågor kopplat till hur de boende upplever servicen.

-          Vi är väldigt glada över att våra kunder fortsatt tycker att vi ger dom god service. Våra medarbetare har under året jobbat aktivt för att hitta trygga anpassningar så vi kan fortsätta ge våra kunder en bra och professionell service, trots rådande pandemi. Det är glädjande att se att arbetet gett resultat. Vi ser också att kunderna har uppskattat att vi har haft extra fokus på skötsel- och trygghetsfrågor under året, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Några av resultaten i Stångåstadens kundundersökning 2020:

• Den största ökningen hittas bland frågorna som rör ”hjälp när det behövs”. Här svarar hyresgästerna på frågor om till exempel reparationer, hur lång tid det tog att få felet åtgärdat och kvaliteten på arbetet.
  • Företagets trygghetsindex, det vill säga hyresgästernas upplevda trygghet i och omkring hemmet, fortsätter att öka. Frågorna handlar bland annat om personlig trygghet i trapphus och upplevd trygghet i området kvällar och nätter.
  • Stångåstaden får även höga betyg inom området ”rent och snyggt”. Här svarar hyresgästerna på frågor om inre och yttre skötsel samt möjligheten till källsortering.
  • Enkäten skickades till hälften av hyresgästerna och svarsfrekvensen var 56,2%.

Vinnarna av årets Kundkristaller utses bland alla bostadsföretag som under 2020 genomfört kundundersökningen AktivBo. Läs mer om tävlingen och AktivBo på webben: aktivbo.se

Investeringsstöd sänker hyran i nybyggda studentbostäder4.2.2021 14:18:39 CETPressmeddelande

Stångåstadens dotterbolag Studentbostäder har precis byggt färdigt 85 studentbostäder i stadsdelen Lambohov i Linköping. De första hyresgästerna flyttade in i mitten av januari, lagom till terminsstart. Nu får de ett glatt besked då det står klart att bygget beviljas statligt investeringsstöd. Stödet innebär att hyran kan sänkas med cirka 700 kronor i månaden med bibehållen lönsamhet.