Sweco Sverige AB

Sveriges nya stadsdelar sänker energibehovet med 75 procent och förbättrar folkhälsan

”Om vi bygger nya stadsdelar rätt från början kan vi få en befolkning som mår bättre och är mer engagerade. Dessutom med 75 procent lägre energibehov jämfört med idag”. Det menar arkitekten Charlie Gullström, en av författarna till Swecos rapport om cirkulära städer som släpps idag.
Visualisering av urbant odlingsgrannskap i den planerade stadsdelen Sätra i utkanten av Västerås. Illustration: Sweco Architects och Mandaworks

Energikrisen är ett faktum. Samtidigt planerar många mellanstora svenska kommuner för nya stadsdelar när befolkningen växer och nya industrier etableras. Nu är tillfälle att rita, planera och bygga enligt cirkulära principer. Swecos senaste rapport lyfter fram 15 konkreta åtgärder för att skapa cirkulära städer som kan sänka energibehovet med 75 procent år 2040 och dessutom bidra till bättre folkhälsa.

– Städer står idag inför en dubbel utmaning i att de måste uppfylla klimatmålen samtidigt som fler bostäder behövs. Swecos siffror visar att enorma energivinster möjliggörs genom en kombination av energieffektiva åtgärder, lokal elproduktion, cirkulära energiflöden och arkitektonisk utformning, säger arkitekten Charlie Gullström, som är forsknings- och innovationsstrateg på Sweco.

I planeringen av en cirkulär stadsdel ser man inte bara till en lägenhet, en byggnad eller ens ett kvarter åt gången – det handlar om att tänka större, vilket ger gynnsamma effekter även på människors mående.

– Stillasittande, stress, dålig mat och ensamhet bidrar till vår tids stora fysiska och psykiska folksjukdomar. Vi håller på att tömma jordens resurser och mår samtidigt sämre än någonsin. Men faktum är att det går att bygga sig till en hållbar, hälsosammare livsstil. Genom att ta vara på gemensamma resurser och ytor ges förutsättningar för en sundare och mer social vardag, säger Charlie Gullström.

I den cirkulära staden år 2040 blir det norm att gå, cykla och använda eldrivna mobilitetstjänster. Bilåkningen minskar därmed till en femtedel jämfört med idag. Hållbar mobilitet medför en utsläppsminskning med 97 procent. Beräkningar* visar också att överskottsvärme från matproduktion i den egna stadsdelen kan användas för att värma upp 13 000 kvm bostadshus.

– Det är en myt att vi måste flytta ut till gårdar på landet för att leva hälsosamt, harmoniskt och hållbart. Swecos rapport visar att svaret finns i städerna, säger Charlie Gullström.

Läs Swecos Urban Insight-rapport Circular City Transformation.

*Beräkningar framtagna av Sweco och Swegreen inom projektet AIFOOD – AI for a sustainable food chain from farm to fork som finansieras av Vinnova 2020-2022.

Charlie Gullström, arkitekt, forsknings- och innovationsstrateg, Sweco. Fotograf: Anna W Thorbjörnsson
Visualisering av Wickevoort, Nederländerna. Illustration: AM
Visualisering av transformering till en cirkulär stadsdel. Illustration: Sweco Architects

Sweco Sverige AB

Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 22 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 29 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, Välkommen till Sweco Sverige.

Följ Sweco Sverige AB

Senaste pressmeddelandena från Sweco Sverige AB

Sweco bidrar i utvecklingen av Tomteboda – för att stärka Stockholms framtida tågkapacitet21.3.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande

Sweco har fått i uppdrag av Trafikverket att ta fram förslag för utveckling av Tomteboda. Syftet är att modernisera bangården för att möta dagens och framtida behov, och samtidigt avlasta Stockholms Centralstation. Detta kommer att möjliggöra för fler och längre tåg på Stockholm C och skapa plats för upp till 80 procent fler resenärer. Ordervärdet bedöms av Sweco till cirka 40 miljoner SEK.

Sweco utreder Roslagsbanans nya sträcka in till Stockholm City26.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Roslagsbanan, som förbinder nordostkommunerna Vallentuna, Österåker, Täby och Danderyd med Stockholm vid Östra station, ska förlängas in till city. Planen är en del av Sverigeförhandlingens storstadspaket. När projektet nu går in i nästa skede har Sweco fått i uppdrag av Region Stockholm att ta fram järnvägsplan inklusive miljökonsekvensbeskrivning och sociala värden för förlängningen. Ordervärdet uppgår till omkring 20 MSEK.