Sveriges Paralympiska Kommitté förlänger med UNIQLO

Sveriges Paralympiska Kommitté förlänger avtalet med huvudpartnern och den officiella klädleverantören UNIQLO med ytterligare två år. Det nya avtalet sträcker sig över Paralympics i Paris 2024.

UNIQLO har varit officiell klädleverantör till Sveriges olympiska och paralympiska trupper sedan januari 2019, avtalet skrevs då till den 31 december 2022. Nu står det klart att UNIQLO förlänger sitt partnerskap med start den 1 januari 2023. Det nya avtalet sträcker sig till den 31 december 2024 vilket innebär att UNIQLO kommer att klä de svenska trupperna under spelen i Paris samma år.

Under avtalstiden kommer UNIQLO att leverera kläder till de svenska trupperna i olika internationella sportevenemang, inklusive resor, träning och vid mediala tillfällen. Dessutom kommer de producera kläder för öppnings- och avslutningsceremonier, medaljceremonier samt särskilda tävlingskläder.

Förlängningen innehåller även en fortsättning av Dream Project by UNIQLO, som är ett gemensamt initiativ där unga blir inspirerade av svenska olympiska och paralympiska idrottare att ha en aktiv och hälsosam livsstil. Vid stora evenemang ska barn få chansen att hitta sin idrott. Drömprojektet har nyligen utökats till att vända sig till barn och unga i hela grundskolan.

– Jag blev verkligen imponerad av de svenska prestationerna i UNIQLO:s kläder i Tokyo och är glad över att få fortsätta stödja idrottare och ledare med LifeWear-produkter även vid nästa års spel i Peking och i Paris 2024, säger Tadashi Yanai, ordförande och vd för UNIQLO:s moderbolag Fast Retailing.

Åsa Llinares Norlin, ordförande för Sveriges Paralympiska Kommitté, är nöjd över det förlängda samarbetet.

– Våra idrottare och tränare uppskattar UNIQLOs stöd mycket. Vi ser fram emot att fortsätta vårt äventyr med UNIQLO i Peking nästa år och Paris 2024. Genom detta partnerskap kan vi samarbeta med alla para-idrottare för att öppna vyerna för sporter och tillsammans förmedla sportens kraft och prakt.

För mediefrågor, vänligen kontakta:

Fast Retailing Global Corporate PR

Gary Conway Gary.Conway@fastretailing.com or Aldo Liguori Aldo.Liguori@fastretailing.com

Åsa Llinares Norlin, ordförande för Sveriges Paralympiska Kommitté. Foto: Fabian Wester

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning