Sveriges trupp till VM

Den 25 augusti startar VM i judo på klassisk mark i Nippon Budokan - på samma plats där OS i Tokyo 1964 genomfördes och där även OS 2020 kommer gå av stapeln. Sverige ställer upp med en stark trupp bestående av två nyblivna EM-medaljörer, två olympier och en VM-femma. Målet är förstås medalj!
Övre raden, fr. vä.: Joakim Dvärby, Anna Bernholm. Nedre raden fr. vä.: Marcus Nyman, Robin Pacek, Tommy Macias.

På söndag drar VM igång i judons hemland Japan. Den svenska VM-truppen består av fem rutinerade judoka som alla deltagit vid flera världsmästerskap.

Anna Bernholm (-70 kg) har haft ett fantastiskt tävlingsår 2019 och tillhör världens bästa judoka med sin 3:e plats på världsrankingen. EM-bronset i juni var kronan på verket och är ett bevis på att Bernholms form håller i sig.

Tommy Macias (-73 kg) är regerande europamästare (Sveriges andra europamästare genom tiderna) och ligger på 5:e plats på världsrankingen i -73-kilosklassen, den viktklass som av många anses vara den tuffaste för herrar just nu. EM-guldet i juni visar på en stigande form och han är hungrig på fler medaljer.

Robin Pacek (-81 kg) gör sitt 6:e VM och har varit topp-10 (åttondelsfinal) vid tre tillfällen tidigare. Han var även med vid OS i Rio 2016. Efter en trög start på 2019 lossnade det för honom i somras när han kom till bronsmatch på Grand Prix i Zagreb i juli.

Marcus Nyman (-90 kg) är en av Sveriges genom tiderna mest meriterade judoka som deltagit vid både OS i London och i Rio, med en femteplats från Rio 2016 som bästa resultat. Han har även flera EM-medaljer på meritlistan, bl. a. Sveriges första EM-guld (2010). I år gör han comeback och satsar mot ytterligare ett OS.

Joakim Dvärby (-100 kg) är den i truppen som lyckats bäst på VM med en femteplats från 2013. Även han ser ut att ha hittat formen igen då han i juli tävlade om bronset på Grand Prix i Budapest.

Landslagschef Robert Eriksson har höga förhoppningar på årets VM:

"Under året, och framförallt under sommaren, har alla visat på en stigande form och som alltid när vi åker på tävlingar är målsättningen medaljer. VM kommer förstås att vara extremt tufft så att spekulera i vem som kommer ta medalj är ganska oviktigt just nu. Fokus ligger på att göra så bra förberedelser som möjligt och när dagen väl kommer så vet vi att alla har en hög kapacitet och kan gå långt."

OS-kvalpoäng på spel
VM i Tokyo är en av årets höjdpunkter och den viktigaste tävlingen ur flera perspektiv. Förutom de prestigefyllda medaljerna står även många OS-kvalpoäng på spel. Ett bra genomfört VM kan ge en bra position i fortsättningen av kvalet.

De preliminära rapporterna visar att årets VM kommer att bli det största världsmästerskapet hittills med nästan 900 aktiva från 150 nationer. Då VM går i judons hemland Japan bara ett år innan OS är intresset extra stort både nationellt och internationellt.

"Det är ett bra tillfälle att få tävla på samma arena som OS kommer att genomföras, även om det under ett OS är helt andra förutsättningar än på ett VM både på ett sportsligt plan och med logistik osv. Det är ändå bra för de tävlande att hinna bli bekanta med omgivningarna och känna på arenan", säger Robert Eriksson.

Förberedelserna inför VM
Under sommaren har landslaget varit på flera internationella läger och tävlingar för att komma väl förberedda till VM. Veckan innan VM kommer truppen att vara på ett pre-camp i Fukuoka, Japan för de sista förberedelserna och för att acklimatisera sig inför tävlingen.

VM 2019 - svenskarnas tävlingsdagar:
27/8 Tommy Macias
28/8 Robin Pacek