Svenska BasketbollförbundetSvenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

SVT utökar sin basketsatsning - sänder SBL dam & herr

SVT kommer att sända över 50 matcher den kommande säsongen från SBL Dam och SBL Herr inklusive alla finaler. SVT har sedan 2015 sänt damlandslagets matcher och utökar nu basketsatsningen. - Viktigt att våra ligor flyttar fram sina positioner, detta kommer att innebära mer publik och fler samarbetspartners för Svensk Basket , säger Svenska Basketbollförbundets generalsekreterare Johan Stark.

För SBL Dam, som redan har säkrat sändningar av alla matcher med SolidSport, innebär SVT:s utökade satsning ännu mer exponering.
- Att SVT sänder matcher i ligan gör basket tillgängligt för fler sportintresserade. Basket är en otroligt bra publiksport - det går fort , det blir mycket poäng och, inte minst; man ser bollen, säger Elisabeth Egnell, ordförande för SBL Dam.

Avtalet innebär att SVT visar över 50 matcher från både SBL Herr och SBL Dam den kommande säsongen, inklusive samtliga SM-finaler. Sändningarna kommer att visas på SVT Play och vissa matcher kommer även att lyftas upp på linjära kanaler.

- Vi är riktigt glada att SVT vill sända herrligamatcher och ser fram emot ett framgångsrikt och långsiktigt samarbete. SBL Herr kommer bli mer spännande än på många år, säger Sören Westin, ordförande för SBL Herr.

För SVT är satsningen ett naturligt steg efter landslagssändningarna.
- Intresset för basket har ökat i Sverige de senaste åren, inte minst bland unga, så därför är jag glad att vi nu rejält växlar upp vår satsning på svensk basket, säger Åsa Edlund Jönsson, sportchef på SVT, i SVT:s pressmeddelande.

Svenska Basketbollförbundet ser också positivt på avtalet.
- SVT har sedan hösten 2015 visat elitbasket i form av damlandslagets matcher och de besitter både kunnighet och ett högt engagemang, att de utökar satsningen är något vi har velat se många år och vi är glada över att ligabasket nu kan ses av alla, säger Johannes Wohlert, marknads- och kommunikationsansvarig för SBBF.

Den första matchen på SVT blir premiärmatchen i SBL Herr den 25 september mellan Djurgården Basket och Jämtland Basket i Kungliga Tennishallen.

SVT.se: Storsatsning på basket – minst 50 matcher i SVT under säsongen >>>

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.