SVT:s granskning lyfter fram systemfel i djurindustrin

I uppföljningen av Uppdrag gransknings reportage om djurplågeri på 30-talet KRAV-gårdar, som sänds idag, nämns bl.a. den uppmärksammade Arlagården och att flera av djuren som vanvårdats där sedan såldes vidare till en gård i Småland där de vanvårdades igen. Detta visar att det inte går att prata om enskilda fall, utan att det rör sig om återkommande problem och att den svenska djurhållningen lider av allvarliga systemfel.

Foto: Shutterstock

Idag den 11 augusti sänder SVT:s Uppdrag granskning avsnittet “Kravgårdarna: vad hände sedan?”. En uppföljning av reportaget från januari i år som visade 30-talet KRAV-gårdar som på olika sätt brutit mot djurskyddslagen. I reportaget berättades om gårdar med smutsiga, sjuka och svaga djur samt djur som har dött på gården.

– Djurplågeriet som djur utsätts på gårdar som tillhör de mest kontrollerade i Sverige är skrämmande. Hur ser det då ut i de djurfabriker som besöks vart tionde år? Det är faktiskt så långt det kan gå mellan djurskyddskontrollerna i Sverige, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

I avsnittet som sänds idag nämns också den uppmärksammade Arlagården och att flera av djuren som vanvårdats där sedan såldes vidare till en gård i Småland där de vanvårdades igen. SVT:s Uppdrag granskning visar med en närmast obehaglig tydlighet att det inte handlar om enskilda fall, utan att det rör sig om återkommande problem och att den svenska djurhållningen lider av allvarliga systemfel.

Under våren har fler avslöjanden gjorts av allvarliga missförhållanden för djur i djurtransporter och på slakterier.

– Samhället måste sätta ned foten mot djurplågeriet. Det minsta vi kan begära är kameraövervakning på slakterier, liksom ett slut på ålderdomliga och plågsamma slaktmetoder, säger Camilla Bergvall.

Djurens Rätt kräver

• Strängare straff vid brott mot djur.
  • Obligatorisk kameraövervakning på slakterier.
  • Ett slut på plågsamma bedövningsmetoder vid slakt, som koldioxidbedövning av grisar och fiskar och elbadsbedövning med levande upphängning  av kycklingar och hönor.
  • All avel, hållning och hantering måste fokusera mer på djurvälfärd och mindre på produktion.
  • Mer resurser till länsstyrelsernas djurskyddskontrollarbete.

Foto: Shutterstock

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.

Konsumenter till Carolines Kök: “Sluta använda turbokycklingar i era färdigrätter!”17.9.2021 13:20:59 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i veckan började Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, informera konsumenter om att Carolines Kök fortfarande använder sig av så kallade turbokycklingar i sina färdigrätter. Tusentals konsumenter vädjar nu till företaget att ta ansvar för kycklingarna genom att anta de välfärdskriterier som ingår i European Chicken Commitment. Men hittills har Carolines Kök tystat kritiken.

Historiskt beslut i EU-parlamentet: Strategi för utfasning av djurförsöken på väg16.9.2021 12:38:37 CEST | Pressmeddelande

Under gårdagen fattades ett historiskt beslut i EU som innebär att en strategi för utfasningen av djurförsök ska tas fram. Strategin ska innehålla bindande milstolpar och tidsramar för övergången till forskning som inte är beroende av djur. Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har länge arbetat för att djurförsöken ska fasas ut och arbetat hårt med att frågan ska tas upp i parlamentet.

Enorm seger för miljontals hönor - Pizza Hut-koncernen blir buräggsfria globalt2.9.2021 16:28:05 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har sedan i maj informerat om att Yum! Brands, som bland annat äger Pizza Hut och Taco Bell, fortfarande använder ägg från hönor i bur. Efter 106 dagars global konsumentupplysning kommer nu beskedet att koncernen med närmare 50 000 restauranger världen över slopar buräggen. Vilket är det största antalet restauranger som påverkats av en och samma buräggsfria policy hittills.

Subway visar vägen i arbetet för kycklingarna - antar European Chicken Commitment13.8.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter en intensiv informationskampanj av Djurens Rätt, och ett 20-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer, väljer nu världens största restaurangkedja Subway att ställa högre krav på kycklingindustrin. Detta genom att börja arbeta med välfärdskriterierna i European Chicken Commitment (ECC). Kedjan finns idag på runt 200 platser i Sverige och beslutet inkluderar samtliga restauranger i hela Europa. Sedan tidigare har kedjor som KFC och Burger King i England antagit kriterierna.

Banbrytande seger för miljontals djur när EU-kommissionen gav sitt stöd till End the Cage Age30.6.2021 12:59:56 CEST | Pressmeddelande

En historisk framgång för miljontals djur kom när EU-kommissionen meddelade under en presskonferens idag att de stödjer medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativet är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Går förslaget igenom hela vägen innebär det ett förbud mot att hålla djur i bur inom lantbruket i EU, vilket kommer påverka över 300 miljoner djur årligen.

Djurens Rätt i gemensamt upprop: Stäng minkfarmerna i Sverige permanent24.6.2021 09:19:30 CEST | Pressmeddelande

Idag går Djurens Rätt, tillsammans med ett 40-tal andra organisationer, ut i ett gemensamt upprop med en uppmaning till Sveriges regering och riksdag. Efter att SARS-CoV-2 spridits på majoriteten av Sveriges minkfarmer i höstas, införde regeringen ett tillfälligt avelsförbud under 2021. För att undvika risken att smittspridning ska uppkomma framöver kräver nu organisationerna i det gemensamma uppropet att regeringen snarast tar fram en avvecklingsplan för minkfarmerna i Sverige.